Groningen 26-01-2024
40 junior- en student companies en ruim 200 leerlingen en studenten uit Friesland, Drenthe en Groningen namen het afgelopen maandag 22 januari tegen elkaar op in de Euroborg stadion van FC Groningen. Vanuit Kansrijke Groningers deden er 3 scholen mee met in totaal 14 junior companies. 3 van deze junior companies wonnen de eerste, tweede en derde prijs!
De winnaars in de Euroborg
Pitches van leerlingen uit Noord- en Midden-Groningen vallen in de smaak bij de jury
Afgelopen maandag vertrokken de leerlingen en docenten naar de Pitch Battle van Jong Ondernemen in de Euroborg om de bedachte productideeën te pitchen. Vanuit het Hogeland kwamen 4 junior Companies van Het Hogeland College Warffum, met FlowerPower, Aqua4All, De Pluutjes Company en Kaartje voor Cadeau. Vanuit de Eemsdelta 6 Junior Companies van Campus VO Eemsdelta Rudolph Pabus Cleveringa, met Bottel, Unwrapped, Glam & Glow, Memorabel, Thermobox en Stick-it en vanuit Midden-Groningen kwamen 4 junior companies van het dr. Aletta Jacobs College, met
o.a. KlinkerKlaar en EcoDrink. Naast de 3 scholen vanuit Noord- en Midden-Groningen deden er nog 2 Groningse scholen mee, namelijk Het Harens Lyceum en het Gomarus College.
De leerlingen uit Noord- en Midden Groningen waren goed voorbereid voor deze Pitch Battle, zij hadden namelijk al een workshop pitchen gehad van Tristan Hofman en de leerlingen hadden reeds in een Dragons Den hun pitches op hun eigen scholen geoefend voor een jury met lokale ondernemers.
De grote groep van 30 junior companies werd verdeeld over 3 Skyboxen, waar de voorrondes plaatsvonden. Tijdens de pitches waren de leerlingen helemaal op zichzelf aangewezen; er mochten geen PowerPoints of spiekbriefjes worden gebruikt. Alle groepjes hebben hun product heel overtuigend gepresenteerd. Uiteindelijk hebben de juryleden de twee beste companies gekozen die vervolgens nogmaals gingen pitchen tijdens de Grande Finale in ‘Club1971’ voor 200 man!
En de halve finales zijn gewonnen door….
Alle zes finale plaatsen kwamen uit de 3 scholen uit Noord- en Midden-Groningen, wat een geweldige prestatie! Dit betekende nog een keer pitchen, maar nu voor iedereen! In de finale staan vanwege hun overtuigende pitches: De Pluutjes Company vanuit Het Hogeland College, KlinkerKlaar van het dr. Aletta Jacobs College en Unwrapped, Glam & Glow, Memorabel, Stick-it van Campus Eemsdelta.
Esma van Stick-it in haar finalepitch
Pitchen voor 200 man in finale
In de finale zorgden de pitchers eerst voor aandacht van het voltallig publiek en de jury. Was de focus eenmaal daar, dan volgde een enthousiast verhaal en werd duidelijk waarom hun product dé oplossing bracht voor het geschetste probleem. In de pitches kwam een parade van verschillende producten voorbij. Een fietsparaplu die je op je fiets kunt bevestigen, homemade bio haarolie, een kletspot met herinneringswaarde, een multifunctionele spiegel waar je je beter bij gaat voelen, herbruikbare luxe cadeauboxen en een schoonmaakdienst voor schone tuinterrassen.De achtkoppige jury - bestaande uit ondernemers uit de noordelijke provincies - was lovend over alle pitches, maar had de taak een top-3 uit te roepen. En ook dit jaar stonden er alleen vrouwen op het podium. De welbespraakte meiden van De Pluutjes Company van het Hogeland
College gingen er met de eerste prijs van €150 startkapitaal van door. Deze grote winnaar van het noorden gaat ook door naar de landelijke pitch battle.
Voor Memorabel was er een gedenkwaardige tweede plek (zie foto rechts) en Glam & Glow ging extra glimmen toen ze de derde prijs ontvingen, beide companies van Campus Eemsdelta.
Een andere prachtige bijkomstigheid is dat company EcoDrink van het Aletta, naar aanleiding van hun pitch, wordt uitgenodigd voor de Blue Ocean Challenge in Utrecht. EcoDrink verzamelt plastic afval en gaat hiervan verschillende bekers ontwerpen. De dames van Memorabel tijdens hun finalepitch
Producten in de verkoop
De junior companies kunnen nu na het verzamelen van hun startkapitaal hun product gaan produceren. Op de marktdag in april zullen de leerlingen hun producten gaan verkopen in winkelcentrum Paddepoel in Groningen.
Het programma Junior Company van Jong Ondernemen
Tijdens Junior Company richten bovenbouw-leerlingen van het VO hun eigen bedrijf op en runnen dit gedurende een schooljaar. Ze verdelen functies, bepalen de doelgroep, brainstormen over hun product, schrijven een ondernemingsplan, verkopen aandelen en houden een financiële administratie bij. Met Junior Company ervaren leerlingen op een praktijkgerichte manier hoe het is om een eigen bedrijf te runnen. Ze ontdekken onder meer waar hun talenten liggen en ontwikkelen belangrijke vaardigheden, zoals creativiteit, samenwerken, zelfvertrouwen en verantwoordelijkheid nemen. Tijdens de Pitch Battle van afgelopen maandag konden de leerlingen hun pitchskills laten zien.
De actieve en ondernemende docenten
Zonder deze docenten was dit programma niet zo'n groot succes!
Het Hogeland College: Eltjo Smit & Amanda Pieper
Campus VO Eemsdelta: Sylvia Hartjes, Dorien Meijer, Heleen Schuringa en Ben de Vries
Dr. Aletta Jacobs College: Freek de Jong & Corina Bos-Grashuis
Vereniging Kansrijke Groningers
Het 'Programma Ondernemen' van Kansrijke Groningers maakt onderdeel uit van een viertal programmalijnen (ICT & techniek/ondernemen/talent, loopbaan & ambitie/werk in de regio) die gedurende een hele schoolgeneratie worden aangeboden. Met de opgedane kennis, vaardigheden en ervaring bij leerkrachten/ docenten kunnen deze onderdelen opgenomen worden in de reguliere programma’s van de scholen. Ultiem doel is dat alle 17.500 leerlingen uit de regio 100% kansrijk zijn op de arbeidsmarkt. Het ‘Programma Ondernemen’ wordt mogelijk gemaakt met middelen van het Nationaal Programma Groningen, gemeente Het Hogeland, gemeente Eemsdelta, gemeente Midden-Groningen en gemeente Groningen.
Meer weten over het programma Ondernemen en de andere programma’s van Kansrijke Groningers? Kijk op www.kansrijkegroningers.nl
Comments