Daphne Drenth is docent op vmbo-groen Terra Winsum. Ze geeft les in biologie en in digitale geletterdheid/ICT. Terra Winsum neemt deel aan het ICT-onderwijsproject, waarbij leerlingen en docenten een voorsprong krijgen in digitale geletterdheid. Het ICT-onderwijsproject wordt op scholen in Noord- en Midden- Groningen uitgevoerd in opdracht van Kansrijke Groningers. Het project wordt gefinancierd door Economic Board Groningen, de gemeenten in de aardbevingsregio en de provincie Groningen.
Welke rol speelde het ICT onderwijsproject tijdens de lockdown in verband met coronamaatregelen? Daphne vertelt over haar ervaringen met onderwijs op afstand.
‘Dankzij het ICT-onderwijsproject op onze school had ik al een goede basis in digitale geletterdheid. Hierdoor was ik in staat om tijdens de coronacrisis snel om te schakelen naar online lesgeven. Ik heb hierbij vooral gebruik gemaakt van het online platform. Door leerpaden en leskaarten te gebruiken werd het lesgeven op afstand geen verzwaring van mijn taken als docent. Het bood juist veel houvast voor de leerlingen en mijzelf.’
Online challenges ‘Vlak voordat onze school dichtging in verband met de coronamaatregelen waren we bezig met het project rondom online identiteit vanuit het ICT-onderwijsproject. Dit project hebben we gepauzeerd. Tijdens de lockdown hebben wij ons gericht op de online challenges die werden aangeboden op het platform. De leerlingen waren al goed bekend met dit online platform door het ICT-onderwijsproject. Toen de school gesloten was deden de leerlingen elke week een challenge en gingen thuis zelf op onderzoek uit. De digitale leskaarten werkten goed, de leerlingen konden hier zelfstandig mee aan de slag. En.. ze vonden het erg leuk om te doen! Zo was er een virusscanner spel, dat was echt een hit. Dit was een soort online zeeslag dat de leerlingen individueel of in teams met elkaar konden spelen. En ze leerden ondertussen van alles over computer-virussen.’ Meer individueel contact ‘Een voordeel van het onderwijs op afstand was dat ik meer individueel contact had met leerlingen. Via ons systeem kan ik het huiswerk inzien. Ik kon ook zien als een leerling ergens ‘bleef steken’. Het was prettig om een aantal leerlingen even apart te kunnen spreken, te vragen hoe het ging en hen verder te helpen. Een aantal leerlingen vond het thuis leren wel prettig, omdat ze zelf hun tijd konden indelen en tempo konden bepalen. Uiteraard werkten we met deadlines, maar leerlingen hadden meer vrijheid. Maar ondanks die vrijheid gaven veruit de meeste leerlingen aan dat ze graag weer naar school wilden.’
Ik klonk als een robot
‘Ik geef nu ongeveer een jaar les in digitale vaardigheden. Je zou denken dat jongeren al veel op dit gebied weten, maar dat is niet zo. In de periode dat onze school gesloten was onderhield ik contact met mijn leerlingen via e-mail, via het systeem Magister en via videobellen met Microsoft Teams. Het online lesgeven aan een groep leerlingen was wel even wennen. Ik miste de echte interactie. En wat ik ook lastig vond was dat de techniek niet altijd meewerkte. Soms klonk ik volgens de leerlingen als een ‘robot’.’ Kansrijke Groningers en het ICT-project Project ICT is het grootste project op het gebied van Digitale Geletterdheid in Nederland. Het project wordt uitgevoerd door Basicly, in opdracht van Kansrijke Groningers met middelen van de Economic Board Groningen, de gemeenten in de aardbevingsregio en de provincie Groningen. Het doel van Kansrijke Groningers is: toekomstproof onderwijs en een goede aansluiting op de (toekomstige) arbeidsmarkt.
Comments