top of page

Ondernemende leerlingen uit Noord- en Midden-Groningen boren hun creativiteit aan tijdens Startup Festival in Warffum

Warffum 7 oktober 2025

 

Op vrijdag 3 oktober vond in het Dorpshuis Warffum de tweede editie van het Startup Festival regio Noord plaats, georganiseerd door de Werkgroep Ondernemen van Kansrijke Groningers in samenwerking met Jong Ondernemen. 68 Havo/VWO-leerlingen van klas 4 (leeftijd: 15/16 jaar) van 4 verschillende scholen namen deel aan workshops, maakten vlogs voor lokale winkeliers en openden hun ogen voor de mogelijkheden van AI (artificial intelligence). Keynote speaker Rico Bakker wist de leerlingen letterlijk en figuurlijk in beweging te brengen met onder meer een contra-intuïtieve fiets. De deelnemende scholieren gaan komend schooljaar hun eigen onderneming starten, leren pitchen, hun eigen producten verkopen op markten en dingen mee naar een landelijke prijs. Ook deze dag vielen er prijzen te verdienen! Deze dag is mogelijk gemaakt door Kansrijke Groningers.

 

ree

Tweede editie voor de regio Noord

In plaats van deelname aan de landelijke Startup van Jong Ondernemen, kozen de scholen er dit jaar voor de tweede keer voor zelf een Startup Festival te organiseren. Deze keuze was geïnspireerd door het succes van vorig jaar. Simon Dijkstra van Jong Ondernemen gaf wederom acte de présence. Met de bus en op de fiets arriveerden de leerlingen van Het Hogeland College Warffum, Het Hogeland College Winsum, het dr. Aletta Jacobs College in Hoogezand en de Campus VO Eemsdelta in Appingedam (deelschool Rudolph Pabus Cleveringa). In totaal deden er 68 leerlingen mee.

ree

Dorpshuis Warffum vormde een bijzondere en stimulerende enscenering en gaf de leerlingen voldoende ruimte om hun zinnen te prikkelen. In de nabijgelegen gymzaal werden zelfs bokslessen aangeboden tijdens de workshop Teambuilding! 

 

Enthousiaste leerlingen leren buiten de kaders te denken met behulp van een omgekeerd fietsstuur 

Aanjager van het event en voorzitter van de werkgroep Ondernemen van Kansrijke Groningers, Eltjo Smit (Het Hogeland College Warffum), opende de dag in de theaterzaal. “Ondernemen is samenwerken,” gaf hij de leerlingen mee. Eltjo heeft deze dag georganiseerd in samenwerking met Dorien Meijer (Campus VO Eemsdelta) en Corina Bos (dr. Aletta Jacobs College). Wat volgde na de opening, was een uitnodiging buiten de gebaande paden te treden door Keynote speaker Rico Bakker.

ree

Als je gaat, krijg je vaak allerlei goedbedoelde adviezen en meningen: ‘We doen het al jaren zo’, ‘Heb je aan dit of dat risico gedacht’, et cetera. “Hoe vaker je dat hoort, hoe meer je het gaat geloven - en hoe minder er gebeurt,” aldus Rico. Hij wilde de leerlingen uitnodigen wat vaker met “slechte ideeën” te komen, en van daaruit op een origineel (en uitvoerbaar) idee te komen. Keer dingen eens om, dan krijg je een fris perspectief, adviseerde hij de zaal. Als voorbeeld van een slecht idee had Rico een fiets meegenomen met een omgekeerd stuur. Twee leerlingen, Jimmy en Sander, besloten

ree

een poging te wagen erop te fietsen. Rico had ondervonden dat volwassenen veel langer deden over het leren fietsen op deze omgekeerde fiets dan kinderen. Mensen leren in de loop der tijd allerlei “onmogelijkheden” aan. “Ik denk dat een klein beetje naïviteit kan helpen om creatief te zijn,” vertelde Rico de leerlingen. “Het is slim om met regelmaat een domme vraag te stellen,” ging hij verder. Durf met ideeën te komen die anderen misschien raar vinden. Zeker binnen het ondernemen kom je daar verder mee.

 

Leerlingen leren creatief pitchen en gebruik te maken van AI voor hun onderneming

Rico gaf vervolgens de workshop Pitchen. Leerlingen bedachten in groepjes een nieuwe hotelvorm en gingen deze pitchen; onder meer een hondenhotel, een ‘self service’ hotel en een ‘fun for all’ hotel met arcadehal passeerden de revue. Een leerling kreeg als compliment dat ze zo zelfverzekerd overkwam tijdens het pitchen. “Oh dank je, maar ik sta echt te trillen, hoor!” lachte ze. Deze leerling had al eerder ervaring opgedaan met pitchen en wilde zich hierin verder ontwikkelen. Deze creatieve vorm van pitchen sprak haar erg aan, vertelde ze.

ree

Een andere workshop was AI (artificial intelligence) met Didier Kick. Sommige leerlingen maakten voor het eerst kennis met ChatGPT (onderdeel van AI), terwijl anderen hier al mee hadden gewerkt. Een van de leukste momenten vond Didier toen de groep unaniem een “Oooohhhhh” liet horen van verbazing toen hij hen iets liet zien. Het was dan ook een verrassende workshop, waarbij de leerlingen met AI namen bedachten en logo’s ontwierpen voor een exclusieve T-shirt dropping. Didier voorzag de leerlingen van pro-tips: “Zet eens in de prompt dat ChatGPT een roze tuinbroek aantrekt ten behoeve van het denkproces, dan komt ‘ie met creatievere oplossingen.” Didier drukte de leerlingen op het hart om AI lekker te gebruiken, maar vooral hun eigen stijl niet te verliezen: “Blijf jezelf en controleer de output van ChatGPT altijd.” 

 

Leerlingen boksen voor Teambuilding en leren etaleren 

Alle leerlingen volgden de workshop Teambuilding onder leiding van bokser en trainer Maurus Paulus. “Een betere band door elkaar te slaan,” grapten de leerlingen van tevoren, maar op het moment suprème deden ze serieus en geconcentreerd mee. 

ree

“Het moment dat je een bedrijf hebt waar een bepaalde flow in zit, waar beweging in zit, dán kan je bedrijf succesvol worden,” aldus Maurus. Hij wil de jongeren leren om in het dagelijks leven zekerder te zijn van zichzelf, om respect te hebben voor elkaar en op elkaar te kunnen vertrouwen. Het is nodig leerlingen een veilige plek te bieden op school, waar ze zich durven te uiten, vindt hij. Dan komt er ook ruimte voor nieuwe ideeën. Deze dag bood in elk geval de gelegenheid waarin de leerlingen veilig konden

ree

experimenteren met nieuwe dingen, bijvoorbeeld het inrichten van een marktkraampje tijdens de workshop etaleren. Dit gebeurde onder leiding van docenten Heleen Schuringa en Sylvia Hartjes (Campus VO Eemsdelta). Ze hadden een uitgebreide handleiding gecreëerd voor de leerlingen en hen de beschikking geboden over een veelvoud aan materialen, waar de leerlingen enthousiast mee aan de slag gingen. De sfeer en concentratie waren sowieso zeer goed, dat viel ook meerdere docenten op. Met het etaleren van de mooiste kraam viel prijzengeld te verdienen: de beste 3 kraampjes werden aan het einde van de dag beloond met een geldprijs, die dient als Startkapitaal voor hun eigen onderneming.

 

Leerlingen maken vlogs voor lokale ondernemers

ree

Ook met hun vlog konden de leerlingen Startkapitaal bemachtigen. Tijdens deze dag gingen ze op pad om een vlog op te nemen over een lokale ondernemer, waaronder Doarzo Loug, een winkel die allerlei creatieve producten verkoopt die gemaakt zijn op de dagbesteding. De leerlingen die een vlog maakten over deze winkel, Lisa, Zoey, Nina en Ireen, waren zeer onder de indruk. “We zagen die knuffeltjes en dat trekt meteen de aandacht,” meenden ze. Het bleek een goede

ree

match te zijn, aangezien ze zelf ook zeer creatief zijn. Ze hebben al een bedrijfsidee: “Kaart Maatjes”. Hier hadden ze zelfs al buttons voor ontwikkeld die ze deze dag droegen. “We willen zelfontworpen kaarten gaan verkopen met een cadeautje erbij, tegen eenzaamheid. Het zijn originele, unieke printjes, zelfgemaakt en ontworpen,” vertelden ze enthousiast. Ondernemen waren ze al enigszins mee bekend, door ouders die een bedrijf hadden en door ondernemende vrienden. “Ik vind het echt leuk,” aldus Zoey. “Deze hele dag is tot nu toe leuk,” aldus Nina.

 

Leerlingen krijgen tips van succesvolle voorganger Terra-Lumière 

ree

Een bijzondere gast vandaag was Jarne, een leerling die vorig jaar met zijn groepje meedeed aan het programma Junior Company van Jong Ondernemen. Met hun bedrijf Terra-Lumière werden ze in korte tijd zeer succesvol. Zodoende mochten ze meedoen aan de internationale Blue Ocean Challenge en werden ze uitgenodigd op een Ondernemersavond in Midden-Groningen. Jarne: “Ik ben rustiger als ik voor een groep moet praten. Sowieso praat ik makkelijker met mensen en heb ik inzicht gekregen in hoe een bedrijf werkt door dit project.” Jarne vertelt dat het ondernemen “heel veel positiviteit heeft gebracht.” Zo mochten ze bijzondere evenementen bijwonen en de gong slaan op de AEX index in Amsterdam (dit mocht Jarne doen). De leerlingen vond hij dit jaar “een beetje serieus,” maar ze bleven wel tot zelfs na de presentatie aan zijn lippen hangen. Docent Freek zat tijdens de presentatie zichtbaar te glunderen.

 

Wie gaat ervandoor met het prijzengeld?

Er vielen 6 prijzen te verdienen, waarvan er deze dag 3 werden uitgereikt. Voor de vlogs kregen de leerlingen wat meer tijd (deadline: 6 oktober), zodat ze deze nog konden editen. Deze middag werden echter wel de prijzen verdeeld voor de mooiste kraampjes in de workshop Etaleren! Docent Heleen Schuringa: “We hebben gekeken naar de samenwerking onderling, het gebruik van de beschikbare ruimte en of het product daadwerkelijk de aandacht trekt.” Hierbij werd gekeken naar: hebben ze overlegd met elkaar, hoe zit het met de hoogteverschillen op tafel en hoe komt het over als geheel.

ree

Uiteindelijk gingen Noah, Marijn, Thijs en Peter van het dr. Aletta Jacobs College er met de 1e prijs vandoor! Dit betekent dat zij alvast 75 euro startkapitaal hebben vergaard.


ree

ree

De 2e prijs (50,- euro) was voor Minc, Siemen, Mayke en Marije van Het Hogeland College Warffum.

ree

 






En de 3e prijs (25,- euro) voor Yenthe, Stef en Sander van de Campus VO Eemsdelta.


Heleen: “Hun creativiteit met de kleuren en middelen die ze hadden en hoe ze deze gebruikt hebben sprong er voor ons uit.”


Enthousiaste reacties van leerlingen en docenten

ree

“Ik vond de samenwerking heel erg leuk gaan en ik genoot van het maken van de vlog,” vertelde een leerling. Een andere leerling: “Bij de Teambuilding workshop leer je goed op elkaar te vertrouwen en samen te werken - en ik denk dat wij dat goed met elkaar kunnen.” Een klasgenoot meende: “Het is wel weer een sterker team geworden door deze dag.” Een ander vond de vlog het leukst: “Je moet dan zelf adviezen gaan geven over etalages en logo’s enzo en daar leer je zelf ook weer heel veel van.” Een andere leerling vond de dag “vooral heel leerzaam.” De deelnemende docenten waren ook enthousiast en hadden de indruk dat de leerlingen zich beter

konden focussen dan vorig jaar. De deelnemende docenten waren: Eltjo  Smit (Het

ree

Hogeland College Warffum), Ben de Vries, Dorien Meijer, Sylvia Hartjes en Heleen Schuringa (VO Eemsdelta Appingedam), en Corina Bos en Freek de Jong (dr. Aletta Jacobs College Hoogezand).

Dorien: “het doel van deze dag is echt inspiratie opdoen. We zijn dit jaar heel tevreden. Het is wat minder theoretisch dan vorig jaar, en workshops als het

boksen en voor jezelf opkomen versterken de onderlinge band.”

Met dit succes kunnen we volgend jaar vast een 3e editie verwachten van het Startup Festival regio Noord!


Nieuwsbericht geschreven door: Pamela Wolters

 

Vereniging Kansrijke Groningers

Het ‘Programma Ondernemen’ van Kansrijke Groningers maakt onderdeel uit van een viertal programmalijnen (ICT & techniek/ondernemen/talent, loopbaan & ambitie/werk in de regio) die gedurende een hele schoolgeneratie worden aangeboden. Met de opgedane kennis, vaardigheden en ervaring bij leerkrachten/docenten kunnen deze onderdelen opgenomen worden in de reguliere programma’s van de scholen. Ultiem doel is dat alle 17.500 leerlingen uit de regio 100% kansrijk zijn op de arbeidsmarkt. Het ‘Programma Ondernemen’ wordt mogelijk gemaakt met middelen van het Nationaal Programma Groningen, gemeente Het Hogeland, gemeente Eemsdelta, gemeente Midden-Groningen en gemeente Groningen.

 

Meer weten over het ‘Programma Ondernemen’ en de andere programma’s van Kansrijke Groningers? Kijk op www.kansrijkegroningers.nl

 
 
 

Opmerkingen


bottom of page