top of page

Moestuinproject wint Kansrijke Groningers Bokaal 2025! 

Appingedam 20-11-2025

 

Prijswinnaars met bokaal uitgereikt door Pascal Roemers
Prijswinnaars met bokaal uitgereikt door Pascal Roemers

Op dinsdag 18 november heeft Gedeputeerde Pascal Roemers de Kansrijke Groningers Bokaal uitgereikt aan het ‘Moestuinproject’, een initiatief dat natuureducatie combineert met het spelenderwijs aanleren van een ondernemende houding bij kinderen. De andere genomineerden waren ‘Winsum laat je groeien’ (voor een soepele overgang van het primair onderwijs naar het voortgezet onderwijs en De Regio als Klaslokaal) en ‘Het Financieel Loket’ (voor gelijke kansen door financiële ondersteuning aan excursies en schoolreizen). Voorafgaand aan de meeting hielden alle werkgroepen van Kansrijke Groningers overleg. De middag vond plaats in een feestelijke sportkantine met professionele verlichting en special effects op de Campus VO Eemsdelta in Appingedam en was bezocht door zo’n 70 genodigden, bestaande uit bestuurders, directeuren, werknemers uit scholen, samenwerkingspartners, gemeenten en de provincie.

 

ree

Nog steeds keihard nodig

De bijeenkomst werd geopend door Geert Bijleveld, voorzitter van de vereniging Kansrijke Groningers. Hij memoreerde de oprichting van Kansrijke Groningers in 2018, met als doel om leerlingen optimale ontwikkelkansen te bieden in wat hij omschreef als “toch wel het aardbevingsgebied”. Hij voegde toe: “Afgelopen week hebben we gezien dat het nog niet klaar is”, daarmee doelend op de aardbeving van 3.4 op de schaal van Richter in Zeerijp, en dat “de kinderen in deze regio gewoon wat extra’s verdienen”. Annelot Wagenaar, programmamanager bij Kansrijke Groningers, nam het stokje van hem over: “Kansrijke Groningers bestaat zodat elke leerling 100% kansrijk is op de arbeidsmarkt.” Ze ging verder: “Waar woon je, wat voor kansen zijn daar, wat voor bedrijven zijn daar, maar ook: wie ben ik, wat kan ik, wat wil ik. Dat vinden we vanuit Kansrijke Groningers heel erg belangrijk.” Samen met alle PO-, VO- en MBO-scholen in het werkgebied werkt Kansrijke Groningers samen aan toekomstproof onderwijs. Het bereik (hoeveel leerlingen, docenten, medewerkers en ouders hebben wij bereikt) is terug te zien in de Resultatenmonitor op de website. Ook de impact wordt gemeten, door leerlingen en docenten te interviewen. Nieuw op de website is het activiteitenoverzicht, waarmee voor scholen overzichtelijk wordt wat het aanbod is waarmee kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen voor een gouden toekomst in de eigen regio. En dit aanbod is aanzienlijk! 


Pascal Roemers over de impact van Kansrijke Groningers

Wat deze editie van de jaarlijkse bokaaluitreiking opviel was de groeiende aandacht voor het primair onderwijs. “Ik denk dat dat heel goed is, kinderen absorberen zoveel in de eerste jaren,” aldus gedeputeerde Pascal Roemers. “Jonge kinderen krijgen er misschien ook wel het meeste van mee wat er speelt thuis, bijvoorbeeld stress door

ree

aardbevingsschade; het helpt dat ze zich al kunnen voorbereiden op de toekomst en dat ze daardoor sterker worden, dus ik zou zeggen hoe eerder hoe beter,” voegde hij toe. In zijn speech ging hij dieper in op de impact die de aardbevingen hebben op kinderen in de regio: “Kinderen voelen de stress van hun ouders over scheuren en onveiligheid… en we weten nooit wanneer het ophoudt, helaas.” Dat maakt het werk van Kansrijke Groningers des te belangrijker: “Ongelijk investeren voor gelijke kansen,” zo noemde hij het. Tijdens zijn werkbezoek in Leens afgelopen zomer merkte Pascal Roemers dat kinderen heel enthousiast zijn over de programma’s die mogelijk gemaakt worden door Kansrijke Groningers. “Daar krijg ik echt wel kippenvel van,” zei hij, “want deze kinderen maken veel meer mee dan anderen, en heel veel mensen zien dat gewoon niet.” Hij sloot zijn speech af met de verheugende mededeling dat de Gedeputeerde Staten binnenkort een subsidieregeling openen voor maatschappelijke initiatieven. 


ree

En de Kansrijke Groningers Bokaal gaat dit jaar naar… 

Dit jaar is de bokaal ontworpen door leerlingen van de ISK van de Campus VO Eemsdelta. De bokaal werd in de wacht gesleept door het Moestuinproject!


ree

De pitch was uitzonderlijk te noemen. Tuinder en ondernemer Loë Kostermans nam het woord, terwijl verschillende leerlingen, samen met leerkrachten en aanjagers, een prachtige visuele indruk gaven van wat ze zoal hadden gedaan: er was een kraampje, kruiwagens met zelf verbouwde groente, schildersezels met informatieborden en allerlei tuingereedschappen. Het was een lust voor het oog.


ree

Aanjager Rita Tjoelker van stichting AndersWijs is ontzettend blij met de prijs. “Het is te gek dat het Moestuinproject gezien wordt, dat het gewaardeerd wordt, we hebben laten zien wat de kracht van het project is.” Laurà Gerards, voorzitter van de werkgroep

ree

Ondernemen van Kansrijke Groningers en schooldirecteur in Kantens: “We hebben net van de opbrengst van onze eigen fruitbomen appelmoes kunnen maken. Het is langzamerhand onderdeel geworden van ons lesaanbod. Dat maakt het heel erg rijk!” Enthousiast gaat ze verder: “Het is heel anders dan wanneer je met een boekje en een schriftje zit te werken. Als jij een plant uit de grond trekt en je zit dat deze een bol heeft, en je leert het verschil tussen een bol en een knol, en hoe dat groeit en wat je ervan kan maken en verkopen… Dat blijft zoveel meer hangen dan een lesje binnen.” Rita: “Van nature vinden kinderen dit leuk. De schooltuin zie ik als een leeromgeving. Natuureducatie is winst, in de schooltuin kun je heel goed leren ondernemen.” Het project is dankzij financiële steun van Kansrijke Groningers echt van de grond gekomen en heeft hierdoor “meer body gekregen”, aldus Rita Tjoelker. En de kinderen? Die stonden trots te poseren met de bokaal. “Ik heb meer zelfvertrouwen gekregen,” vertelde een meisje. “Ik vond het samenwerken het leukste,” vertelde haar klasgenootje. “En ik heb een nieuwe groente ontdekt!” zei een jongetje. Komend voorjaar gaat het Moestuinproject weer van start, op inmiddels 10 scholen. 5 daarvan combineren ook echt het stuk ondernemen met het Moestuinproject.

 

ree

Drie TOP-projecten

Naast het Moestuinproject waren er nog twee andere interessante pitches. Jelte Wolters en Siep Smidts benadrukten voor ‘Winsum laat je groeien’ het belang van

ree

samenwerkingen tussen het PO en het VO. “Wij willen graag dat leerlingen in de regio blijven, dat ze zien wat daar te doen is. Wij maken de verbinding met de beroepen in de klas,” legde Jelte uit. De Regio als Klaslokaal speelt hier een belangrijke rol in. Siep Smidts: “Wij hebben een pitch gehouden bij de ondernemers op Het Hogeland. Volgens de voorzitter van de Ondernemersvereniging zijn er, alleen al op Het Hogeland, zo’n 1000 ondernemingen die graag verbonden willen worden met PO- en VO-scholen.” Siep: “Wij willen leerlingen boeien, en wij willen ze binden.” ‘Winsum laat je groeien’ is een project van de Gelijke Kansen Alliantie Het Hogeland.


ree

Tijdens de pitch over ‘Het Financieel loket’ vertelde Johan de Groot van de Campus VO Eemsdelta dat er overal potjes voor zijn: voor een lege broodtrommel, een lege gymtas, maar niet voor een “lege rugzak aan mooie herinneringen en ervaringen”. Hij ging verder: “Dat is de enige rugzak die, hoe leger die is, hoe zwaarder die op de schouders drukt.” Veel waardevolle school-herinneringen vinden niet plaats ín het klaslokaal, maar juist daarbuiten, ging hij verder. Armoede kan ervoor zorgen dat een kind niet kan meedoen en zodoende deze ervaringen mist. Daar biedt ‘Het Financieel Loket’ uitkomst: “een laagdrempelig plan binnen de school waar ouders direct terecht kunnen voor hulp, zonder schaamte en zonder moeilijke formulieren.” Dit is een samenwerking met stichting Leergeld. ‘Het Financieel Loket’ is een project van de Gelijke Kansen Alliantie Eemsdelta. Beide projecten vallen onder de Gelijke Kansen werkgroep van Kansrijke Groningers. “Vandaag hebben we een aantal TOP-projecten even in de spotlights gezet,” vertelde Annelot Wagenaar. “Het Moestuinproject heeft gewonnen en dat is natuurlijk fantastisch. Alle projecten hebben één doel: alle leerlingen 100% kansrijk op de arbeidsmarkt.”

 

ree

Stemmen met een rugtasje

Het stemmen vond op een bijzondere manier plaats: toepasselijkerwijs ook met een

ree

(rug)tasje. Het betrof een speciaal Kansrijke Groningers tasje, opgerold in een balletje. De aanwezigen konden het tasje in de ton stoppen van het project van hun keuze. “Vorig jaar deden we dit met een wereldbol, omdat we de wereld van de leerling willen vergroten,” legde Annelot Wagenaar uit. “Dit jaar doen we het met een … rugzakje (of eigenlijk een leuk, opvouwbaar tasje). En dat werd net al heel mooi bij pitch 2 benoemd,” ging ze verder. “We willen de leerlingen niet alleen een rugzak vol met mooie ervaringen en herinneringen geven, maar ook skills waar ze de rest van hun leven wat aan hebben, zoals digitale vaardigheden. De ervaringen die ze opdoen in de regio bij bedrijven helpen de leerlingen om betere keuzes te kunnen maken wat betreft vervolgopleiding, stage en eventueel al een (bij)baantje. Wij willen een rugzakje met maximale talentontwikkeling voor de leerlingen tijdens hun schoolperiode.” Op naar weer een succesvol jaar met nog meer mooie projecten!

 

ree

Vereniging Kansrijke Groningers

Kansrijke Groningers heeft een viertal programmalijnen (ICT & Natuur&Techniek/ Ondernemen/Talent, Loopbaan & Ambitie/Werk in de Regio) die gedurende een hele schoolgeneratie worden aangeboden. Met de opgedane kennis, vaardigheden en ervaring bij leerkrachten/docenten kunnen deze onderdelen opgenomen worden in de reguliere programma’s van de scholen. Ultiem doel is dat alle 17.500 leerlingen uit de regio 100% kansrijk zijn op de arbeidsmarkt. Kansrijke Groningers wordt mogelijk gemaakt met middelen van het Nationaal Programma Groningen, Gelijke Kansen Alliantie, Provincie Groningen en gemeente Het Hogeland, gemeente Eemsdelta, gemeente Midden-Groningen en gemeente Groningen. Meer weten over de programma’s van Kansrijke Groningers? Kijk op: www.kansrijkegroningers.nl

 

 
 
 
bottom of page