top of page

BEKIJK NU DE VIDEO VAN DE PROFIELKEUZEDAG NAAR RWE EN HEMA!

Warffum, 6 maart 2025


Leerlingen uit Warffum ontdekken wereld aan mogelijkheden in gemeente Het Hogeland tijdens profielkeuzedag

Video gemaakt door: Johan Herder

Op donderdag 13 februari bezochten 101 HAVO 3 en VWO 3- leerlingen van Het Hogeland College Warffum in het kader van hun profielkeuzedag verschillende bedrijven en instellingen in de regio. Het idee is dat de leerlingen beter beslagen ten ijs komen wanneer ze binnenkort voor een profiel moeten kiezen (Cultuur&Maatschappij, Economie&Maatschappij, Natuur&Gezondheid en Natuur&Techniek). De dag is georganiseerd door het decanaat van Het Hogeland College Warffum met behulp van het Coördinatiepunt Onderwijs & Regio en mede mogelijk gemaakt door Kansrijke Groningers.

Leerlingen krijgen een rondleiding bij RWE Eemshavencentrale
Leerlingen krijgen een rondleiding bij RWE Eemshavencentrale

Coördinatiepunt Onderwijs & Regio helpt de leerlingen hun horizon te verbreden

“Het doel van deze dag is om de leerlingen een stapje verder te helpen in het maken van hun profielkeuze,” legde decaan Simone Palstra uit. Op school hadden de leerlingen die ochtend al onder meer een vakkenmarkt gehad en feedback gekregen van hun docenten. Voor het middagprogramma konden de leerlingen kiezen uit een bedrijfsbezoek aan de Eemshaven, een profielkeuzeworkshop van de Hanzehogeschool, een voorlichting over de studie Geneeskunde, gastlessen op de PABO, een gastles in de Kunstkerk van Warffum en een bedrijfsbezoek aan de HEMA in Bedum. “Voor mij is deze dag geslaagd als de leerlingen buiten de school kunnen ontdekken welke sector voor hen het meest

interessant en waardevol is, zodat ze een keuze gaan maken waarmee ze in de bovenbouw de dingen kunnen doen waar ze écht in geïnteresseerd zijn,” aldus Jelte Wolters, coördinator van het Coördinatiepunt Onderwijs & Regio. Voor het vervoer naar de Eemshaven is gebruik gemaakt van een Vervoersvoucher. Het initiatief ‘Vervoersvouchers’ is een manier om het busvervoer naar de regio te kunnen bekostigen. Dit wordt georganiseerd vanuit het Coördinatiepunt Onderwijs & Regio door Julius van Bragt. “We willen de leerlingen graag in de regio laten zien wat kansrijke sectoren en kansrijke beroepen zijn,” aldus Jelte Wolters. “Het is heel belangrijk dat ze dat kunnen ervaren, en die Vervoersvouchers helpen om van A naar B te gaan,” voegde hij toe. “Het Coördinatiepunt Onderwijs & Regio is bedoeld voor decanen, docenten en scholen met als einddoel de leerlingen zo goed mogelijk te bedienen in de regio,” legde Jelte uit. De doelstelling is om leerlingen in een andere context te laten ontdekken en om de vraag van het onderwijs te verbinden aan bedrijven en instellingen. De onderwerpen van deze profielkeuzedag waren de culturele, technische en economische sector. Er zijn bedrijfsbezoeken gepland naar de Kunstkerk in Warffum en de HEMA in Bedum via het Platform Onderwijs & Regio, dat weer verbonden is aan het Coördinatiepunt Onderwijs & Regio.


 Leerlingen krijgen een rondleiding in RWE Eemshavencentrale
 Leerlingen krijgen een rondleiding in RWE Eemshavencentrale

Leerlingen krijgen rondleiding door energiecentrale RWE in de Eemshaven

Als een van de bedrijfsbezoeken stond de RWE in de Eemshaven op het programma. Dankzij een Vervoersvoucher van het Coördinatiepunt Onderwijs & Regio konden de leerlingen hier met een bus naartoe worden gereden. Het was een indrukwekkende centrale op een intrigerende plek, tussen de windmolens en ogenschijnlijk ver van de bewoonde wereld. Aangekomen bij de biomassacentrale in de Eemshaven kregen de leerlingen onder het genot van koffie en thee een presentatie van Gerard Greiner over wat er zoal bij de RWE gebeurt. Naast kolen wordt er bijvoorbeeld gewerkt met biomassa. Dit komt onder andere uit de Baltische Staten en wordt verbrand om energie op te wekken. Hierbij wordt per seconde 30.000 liter koelwater gebruikt! “Hoe mooi is het dat leerlingen die nu voor de keuze van hun vakkenpakket staan, belangstelling voor RWE en de Eemshavencentrale hebben,” meende Gerard Greiner. “RWE heeft ze graag ontvangen, aangegeven hoe wij wereldwijd onze energieproductie verduurzamen en dat daar nu en in de toekomst veel deskundigheid bij komt kijken.” Hij vervolgde: “Als met het ontvangen van de HAVO 3

scholieren van Het Hogeland College Warffum op de centrale bij een aantal van hen de kiem is gelegd voor een beroep in de energiesector of zelfs bij RWE is onze missie meer dan geslaagd.” Vervolgens was het tijd voor de rondleiding. De leerlingen en docenten kregen een speciale jas aan en een helm op voor de veiligheid. In de centrale kregen zij onder meer gigantische machines te zien, een kijkje in de oven en een kijkje in de controlekamer met heel veel schermen. De oven was uiteraard goed afgeschermd, maar er zat een klein raam in waardoor de leerlingen naar binnen konden kijken. “Indrukwekkend om te zien,” “Heel boeiend”, “Super ingewikkeld” en “Heel veel knopjes” waren enkele van de reacties op de rondleiding. “Het was wel heel warm,” vond een leerling. Die mening werd blijkbaar gedeeld, want verschillende leerlingen grepen nog net hun kans voor een snel sneeuwballengevecht terwijl ze op de chauffeur wachtten. Zichtbaar onder de indruk vertrokken de leerlingen weer met de bus. 

 

Leerlingen krijgen kijkje achter de schermen bij HEMA Bedum

Reinier Doornbos, franchisenemer van de HEMA in Bedum, gaf een andere groep leerlingen een enthousiaste indruk van zijn leven als ondernemer. Zijn vader was vroeger ook HEMA-bedrijfsleider. De HEMA heeft een duidelijk protocol van hoe je een vestiging inricht. Dat is aan de ene kant weleens moeilijk, vertelde Reinier, omdat je je zaak niet in volledige vrijheid kan inrichten. Aan de andere kant is het een bewezen systeem dat

wérkt, en dat is wel weer heel prettig. Reinier is bedrijfsleider van de HEMA’s in Bedum, Appingedam, Delfzijl, Leek en Zuidhorn. De HEMA in Bedum valt qua bouw op door het voormalige fietspad dat dwars door de winkel heen loopt. “Tot een jaar of 10 geleden werd het ook nog gebruikt” aldus Reinier. Vroeger scheidde dat pad de voormalige melkfabriek van de nieuwbouw. Tegenwoordig maakt de winkel zich klaar voor de volgende 100 jaar HEMA. Waar heb je allemaal mee te maken als je werkt voor HEMA? Voedselveiligheid, richtlijnen, inkoop, winkeldiefstal, om er een paar te noemen. “Mijn oudste winkeldief was 92 en stal wekelijks een blok kaas,” wist Reinier te vertellen. De leerlingen waren zichtbaar onder de indruk van de verhalen van Reinier, en zowel zij als de docenten stelden hem allerlei vragen. Vanaf 16 jaar kun je hier als allround medewerker aan de slag, was het antwoord op één van die vragen.

 

Enthousiaste reacties van leerlingen en docenten

“Mijn ervaring was dat het leuk was en leerzaam en dat het allemaal wel goed uitgelegd werd,” aldus een leerling. De meeste indruk maakte het bezoek aan de RWE: “Het was allemaal heel groot en je mocht nergens aan draaien.” Deze leerling wist sowieso al wat voor profiel hij wil kiezen, maar de dag heeft hem desondanks veel gebracht: “Ik vind leren in de praktijk leuker dan op school, omdat je echt kunt zien hoe het werkt.” Een andere leerling vond “het heel erg leuk bij de RWE” omdat ze “heel veel heeft geleerd over hoe het daar allemaal werkt”, aangezien dit allemaal nieuw voor haar was. “Ik vond het ook heel leuk om daar met mijn klas te zijn en te horen wat de RWE allemaal doet

voor Nederland,” legde ze uit. Wat heel veel indruk op haar heeft gemaakt is hoeveel materialen er dagelijks worden verwerkt in de centrale: “dat er echt tonnen aan kolen in die machine gaan om elektriciteit op te wekken voor zoveel huishoudens in Nederland.” Qua toekomst ziet ze zichzelf niet in de centrale werken, maar wellicht wel in een andere functie binnen RWE, bijvoorbeeld als zorgmedewerker. De dag heeft haar profielkeuze wel beïnvloed, want ze overweegt nu om toch “voor iets met biologie of scheikunde te gaan.” Docent Allard Janssen van Het Hogeland College Warffum: “We hebben gekozen voor RWE omdat het regionaal is en waarschijnlijk heel onbekend voor een heleboel leerlingen hier.” Hij ging verder: “Het leerzame is toch om ook even buiten school te kijken van: wat houdt dan zo’n baan in?” Daarnaast vindt ook hij het belangrijk dat de regio als klaslokaal wordt gebruikt: “Het is niet een ‘ver van mij bed show’, maar een ‘in mijn buurt show’; je kunt de hele dag gaan rijden naar Amsterdam, maar als je het dichterbij zoekt, dan blijft het ook beter beklijven denk ik… en dan heeft de regio er ook iets aan en andersom ook.” Hij heeft veel enthousiaste verhalen gehoord van de leerlingen. Sommigen weten nu zeker dat ze gaan kiezen voor een Natuur&Techniek profiel. “En misschien komen ze dan uiteindelijk wel bij de RWE terug voor een stage,” aldus Allard. Het was in vele opzichten een inspirerende en enthousiasmerende dag!

 

Nieuwsbericht is geschreven door: Pamela Wolters


Vereniging Kansrijke Groningers

Het ‘Coördinatiepunt Onderwijs & Regio’ maakt onderdeel uit van de programma’s ‘Talent, Loopbaan & Ambitie’ en ‘Werk in de regio’ van Kansrijke Groningers die gedurende een hele schoolgeneratie worden aangeboden. Met de opgedane kennis, vaardigheden en ervaring bij leerkrachten/ docenten kunnen deze onderdelen opgenomen worden in de reguliere programma’s van de scholen. Ultiem doel is dat alle 17.500 leerlingen uit de regio 100% kansrijk zijn op de arbeidsmarkt. Het ‘Coördinatiepunt Onderwijs & Regio’ wordt mogelijk gemaakt met middelen van het Nationaal Programma Groningen, gemeente Eemsdelta, Gelijke Kansen Alliantie en Sterk Techniek Onderwijs

Noord Groningen. Meer weten over het ‘Coördinatiepunt Onderwijs & Regio’? Kijk op www.kansrijkegroningers.nl



 
 

Comments


bottom of page