Leerlingen maken indruk met zeer goede pitches en verdienen startkapitaal tijdens Dragons’ Den in Delfzijl
- Kansrijke Groningers

- 4 dagen geleden
- 9 minuten om te lezen
Delfzijl 3 december 2025
Op maandagmiddag 1 december mochten 20 Havo 4-leerlingen van de Campus VO Eemsdelta (Rudolph Pabus Cleveringa) en 24 Havo 4- en Atheneum 5-leerlingen van Het Hogeland College Warffum die meedoen aan het programma Junior Company van Jong Ondernemen hun eigen bedrijf presenteren aan een professionele jury bestaande uit lokale ondernemers Gert de Groot (Landstra de Groot Online Media) en Reinier Doornbos (franchisenemer HEMA), financieel adviseur en teamleider bij AAFF (Alfa Accountants) Marjon Hoven en directeur-bestuurder van Kansrijke Groningers Annelot Wagenaar. Het uiteindelijke doel is dat leerlingen de kansen in de eigen regio pakken. Deze Dragons’ Den vond plaats op een bijzondere locatie: theater De Molenberg in Delfzijl. Sommige leerlingen waren van tevoren echt zenuwachtig en hadden speciaal kleding aangeschaft of accessoires meegenomen om hun pitch kracht bij te zetten. De leerlingen konden met hun pitch startkapitaal verdienen, per groepje variërend van 100 tot 240 euro per onderneming. Het budget van 1950,- euro aan startkapitaal was afkomstig van Kansrijke Groningers.

Een goede voorbereiding is het halve werk
“O jee, ik ben wel heel zenuwachtig, hoor!”, aldus een leerling vlak voor de bijeenkomst

begon. “Doe maar alsof je op het toneel staat in een voorstelling,” deed haar docent – en organisator van deze middag – Dorien Meijer een duit in het zakje. Ondanks succesvolle toneelervaring was deze pitch toch wel een hele andere tak van sport, vond de leerling. Wat opviel was dat ze er professioneel uitzag qua kleding, net als haar teamgenoot. Meerdere groepjes leerlingen hadden hun kleding smaakvol en toepasselijk op elkaar afgestemd. Een groepje was in het rood gekleed (“Dat past bij ons onderwerp – we willen warmte uitstralen”) terwijl een ander groepje er klassiek formeel uitzag (“Het kostte ook wel wat”). Later op de middag toonde een leerling trots dat het bedrijfslogo op de mouw van zijn shirt stond. Een groepje had speciaal een kleine voetbal meegenomen voor een speels begin van de pitch. Aan de voorbereiding was duidelijk zorg besteed. Van tevoren hadden veel leerlingen vragen gesteld over de middag en de locatie, vertelde docent Eltjo Smit: “Hoe groot is de zaal?”, “Hoeveel mensen komen er kijken?”, etc. Het was een mooie en knusse zaal, met een professionele geluidstechnicus (Lars). In de pauze vertelde een leerling (Zoë) dat het pitchen in dit theater zelfs minder eng was dan op school, want “hier kom je automatisch al meer in de juiste sfeer.”

Jury wordt “blij van nieuwe rietjes” en geeft praktisch tips voor kortingsactie

De leerlingen stelden hun bedrijven en producten enthousiast voor aan de jury, waarbij elk team duidelijk had nagedacht over het concept, de doelgroep en het verdienmodel. Vervolgens kregen ze kritische vragen en waardevolle feedback van de jury. Het eerste team, Taste Straws van Het Hogeland College, presenteerde milieuvriendelijke rietjes die bijdragen aan een gezondere leefstijl
door mensen te stimuleren meer water te drinken. Het idee is dat er door een lekkere

geur aan de rietjes toe te voegen een bepaalde smaaksensatie wordt gecreëerd. “Ik word blij van nieuwe rietjes die niet na drie keer stuk zijn,” zei jurylid Marjon. Reinier Doornbos vroeg hoe het product precies werkt, waarop de leerlingen uitlegden dat er gewerkt wordt met geuren die bijvoorbeeld een colasmaak simuleren.

Het idee van geur werd ook ingezet door Geurpods (Het Hogeland College), een bedrijf dat een oplossing creëert voor stinkende sportschoenen. Ze verkopen zakjes met actieve houtskool erin, wat de geur neutraliseert, en lavendelolie, wat de schoenen lekker laat ruiken. Ze worden per 2 stuks verkocht, voor 5 euro. Of eigenlijk 5,50 euro, maar “die 50 cent krijg je weer terug als je de zakjes na gebruik weer inlevert.” De jury zag de uitdaging: hoe retourneer je het zakje, en hoe krijg je die 50 cent weer terug? De jury stelde voor om het statiegeld-idee te vervangen voor een kortingsactie: na de eerste aankoop krijg je 50 cent korting op de volgende aankoop.
Nieuwe ronde, nieuwe kansen

Sommige leerlingen deden voor de tweede keer mee aan het project. Zo was er Brommer en co (Het Hogeland College), een bedrijf dat brommers opknapt en doorverkoopt (vorig jaar deden ze mee met een bedrijfsidee met kwartels). Het opknappen en doorverkopen van brommers, mits je weet wat je doet, kan een behoorlijke marge opleveren, zo hadden de leerlingen al gemerkt. “Hoe hebben jullie dit geleerd? Hoe weet je dat het veilig is?” vroeg Marjon. De leerlingen vertelden enthousiast dat ze zelf brommer rijden, hun kennis onder meer van YouTube halen en altijd een testrit maken. Volgens de jury straalden de leerlingen veel passie uit voor hun bedrijf (op Instagram te vinden onder de naam: 2takttoko).

Een groepje dat voortborduurde op hetzelfde bedrijfsidee als vorig jaar was Maatwerkstickers (Het Hogeland College), een bedrijf dat eredivisie(voetbal)-stickers maakt. Vorig jaar richtten ze zich uitsluitend op FC Groningen en dit jaar gaan ze zich focussen op alle clubs van de eredivisie. Vorig jaar hebben ze hier al zo’n 3500 euro omzet mee gedraaid, waarvan iets meer dan de helft winst. Dankzij het netwerk dat ze inmiddels hebben opgebouwd, verwachten ze nog meer succes te kunnen behalen. De jury was onder de indruk, maar gaf wel nadrukkelijk de tip mee om de taakverdeling in de groep nog eens onder de loep te nemen. Een meisje dat naar eigen zeggen “op de achtergrond” meehielp, bleek bij navraag de social media te doen. “Dat is juist een heel groot onderdeel!” vond Gert de Groot.
Jury denkt mee over onderscheidend vermogen en haalbaarheid

Het VO Eemsdelta-team Kaartmaatjes biedt handgemaakte kaarten aan met kleine cadeautjes. Dit zijn kaarten met unieke designs die eenzaamheid moeten tegengaan. Een leerling stotterde een beetje maar liet zich daardoor totaal niet weerhouden. Vol enthousiasme sloot zij de pitch af: “Wij sturen een kaartje naar jouw maatje!” Reinier vroeg of het echt een fysiek cadeautje betrof en hoe ze het zouden opschalen als het een succes wordt. De leerlingen gaven aan dat ze nog niet alles hadden uitgewerkt, maar dat het inderdaad een klein, fysiek cadeautje betreft.

Dan was er Woodwork 4u (Het Hogeland College), een bedrijf dat onder meer sleutelhangers en onderzetters maakt van hout. Zij doen dit met een lasersnijder. Woodwork 4U biedt de mogelijkheid aan bedrijven om hun logo erop te zetten, met een tekst naar keuze. Een potentiële klant is de AH in Uithuizen,

die, om kringen op tafels tegen te gaan, interesse heeft in onderzetters met hun logo erop. Reinier vroeg naar de kostprijs: voor een hele plank van 60x60 cm betaalden ze 5 euro, waaruit 16 onderzetters of 20 sleutelhangers kwamen. Annelot benadrukte het belang van een goed ontwerp en duurzame materialen. Gert de Groot raadde hen aan om hun USP (unique selling point) te verbeteren door de focus te leggen op de onderzetters. Opvallend was dat de leerlingen, als enige groepje, al een prototype hadden meegenomen van de onderzetter (met een hert erop).

Een ander bedrijf dat met hout werkt was Hout maar goud (Het Hogeland College). Deze leerlingen graveren foto’s op hout met een speciale CO2-lasersnijder. Zij onderscheiden zich door de foto in het hout te graveren in plaats van het er simpelweg op af te drukken. Niet alleen creëert dit een unieke foto, maar het is ook handig omdat “het niet op de grond stuk kan vallen, zoals normale fotolijstjes.”
Jury verbaast zich over creatieve oplossingen voor kleding

Speciale aandacht was er dit jaar voor kleding. Zo was er GripX (VO Eemsdelta), een bedrijf dat speciaal ontworpen gripsokken verkoopt tegen blaren en blessures, geschikt voor zowel amateurs als professionals. Opvallend was de speelse opening van de pitch: tijdens een ‘potje voetballen’ struikelde een van de leerlingen door zijn “gladde sokken”. De speciale GripX-sokken zijn verkrijgbaar in verschillende kleuren en kunnen geborduurd worden met eigen clublogo’s. Het team had al marktonderzoek gedaan om een betaalbare prijs van 7,- euro per paar te realiseren. “Wie borduurt de logo’s?” vroeg Gert de Groot. Mogelijk gaan ze dit zelf doen of uitbesteden.

Dan was er AnyWear (VO Eemsdelta), die “mode voor iedereen” presenteerde. Zij bedrukken T-shirts op school, die via markten en een website verkocht worden. Reinier vroeg wat hen uniek maakt; de HEMA bedrukt ook T-shirts. Hier moesten de leerlingen nog iets uitgebreider over nadenken.

JFM Vintage (Het Hogeland College) koopt boxen outletkleding op en verkoopt deze per stuk. “Wat doe je met de kleding die niet verkocht wordt?” vroeg de jury. “Die gaan we tegen bodemprijzen verkopen,” aldus de leerlingen.

Als laatste groepje was Silent Denim (VO Eemsdelta) aan de beurt. Hun pitch vond de jury “briljant en interactief”, aangezien deze energiek en als een soort “vraaggesprek of podcast” werd uitgevoerd. De leerlingen combineren witte T-shirts met niet-drukke denim-stoffen (‘silent’ denim).
Jury onder de indruk van bedrijfsideeën voor veiligheid en innovatie

Het bedrijf VOS (Veilig Over Straat) van de VO Eemsdelta presenteerde een innovatieve
sleutelhanger voor persoonlijke veiligheid, inclusief fluitalarm, zaklamp en geluidsalarm.

“Het idee is actueel,” vond de jury. De producten zijn te personaliseren en geprijsd tussen de 15 en 20 euro. Er zijn al vergelijkbare producten op de markt, maar die liggen rond de 55 euro, vertelden de leerlingen desgevraagd. Jullie idee onderscheidt zich dus door de prijs, merkte Annelot Wagenaar op. Dat klopt, gaven de leerlingen aan, maar ook kan de klant kiezen uit de verschillende items aan de sleutelhanger.
Tot slot was er nog Magnabord (Het Hogeland College), een meermaals door de jury

“briljant” genoemd bedrijfsidee. Het bord bestaat uit ijzerdeeltjes en je kunt erop schrijven met een magnetische pen. Zoiets bestaat al voor jonge kinderen, maar niet voor volwassenen. Als voorbeeld had de leerling zo’n schrijfbord meegenomen. Je krijgt er geen vieze handen van en hebt geen pennen nodig, zoals bij een whiteboard. Ook ben je niet afhankelijk van elektriciteit, zoals bij een digibord, wat het duurzaam maakt. Potentiële klanten zijn bijvoorbeeld scholen. De jury raadde de leerling aan om het idee verder te gaan onderzoeken, met scholen te gaan praten en echt de haalbaarheid te testen, aangezien ze hier erg enthousiast over waren.
En de winnaars zijn….
Alle 13 teams ontvingen een startkapitaal van ten minste 100 euro. Dit bedrag helpt hen om hun bedrijf succesvol op te starten. Het startkapitaal is beschikbaar gesteld door Kansrijke Groningers. De 13 groepjes zijn door de jury verdeeld in 5 categorieën, waarbij de 1e prijswinnaars ervandoor gingen met een bedrag van maar liefst 240 euro! Van de jury lette Reinier Doornbos (HEMA) op de marketing, Gert de Groot (Landstra de Groot Online Media) op het gebruik van ICT en sociale media, Marjon Hoven (AAFF) op de financiën en Annelot Wagenaar (Kansrijke Groningers) op de haalbaarheid van de ideeën.

De 1e prijs werd gewonnen door: Kaartmaatjes, Silent Denim en Brommer en co. Alle drie vielen ze op door hun goede bedrijfsidee zelf en hun sterke manier van pitchen!




Verrassende pitches “absoluut knap”
Jurylid en directeur-bestuurder van Kansrijke Groningers Annelot Wagenaar vindt deze Dragons’ Den een belangrijk event, omdat leerlingen hierdoor een ondernemende houding kunnen ontwikkelen. Ze kijkt terug op een zeer geslaagde middag met een mooi resultaat: “Het is altijd weer verrassend waar de leerlingen mee komen. De kwaliteit van het pitchen viel mij op, er zaten een aantal hele goeie bij. Het was een hele mooie middag, zeer leerzaam en met een kritische jury die goede adviezen gaf.”

Reinier Doornbos: “Ik hoop dat de leerlingen van deze dag meenemen dat ze iets verder denken dan alleen het idee: wat is er nodig om het echt uit te voeren?” Marjon Hoven: “Ik vond bepaalde pitches echt heel verrassend, vooral hoe zelfverzekerd ze waren… Absoluut knap!” Een van de winnende teams, Silent Denim, gaf aan “bijna gestopt te zijn” vanwege de eerste schrik toen ze beseften wat voor administratie allemaal bij een bedrijf komt kijken (BTW bijvoorbeeld). Ze zijn dolblij dat ze toch zijn doorgegaan! Wat leren de leerlingen, naast doorzetten, van een event als dit? “Samenwerken” werd vaak genoemd. “Een netwerk opbouwen,” was een van de antwoorden. “Doorgaan, ook als het moeilijk is,” vond een leerling. “Hoe je je moet presenteren,” vond een ander. Een leerling had veel geleerd over de administratie – en had hierdoor zelfs goede adviezen kunnen geven aan haar tante (die al jaren ondernemer is). Reinier Doornbos van de HEMA adviseert leerlingen om “samen een koers uit te zetten, aan een plan te werken, continue bezig te blijven met verbeteren en het bouwen van een team.” Om de cirkel rond te maken, gaan verschillende groepjes leerlingen nog even met elkaar wat drinken bij de HEMA in Delfzijl om de middag na te bespreken; met die teambuilding komt het wel goed.
Nieuwsbericht geschreven door Pamela Wolters
Vereniging Kansrijke Groningers
Kansrijke Groningers heeft een viertal programmalijnen (ICT & Natuur & Techniek/ Ondernemen/ Talent, Loopbaan & Ambitie/ Werk in de regio) die gedurende een hele schoolgeneratie worden aangeboden. Met de opgedane kennis, vaardigheden en ervaring bij leerkrachten/docenten kunnen deze onderdelen opgenomen worden in de reguliere programma’s van de scholen. Ultiem doel is dat alle 17.500 leerlingen uit de regio 100% kansrijk zijn op de arbeidsmarkt. Kansrijke Groningers wordt mogelijk gemaakt met middelen van het Nationaal Programma Groningen, Gelijke Kansen Alliantie, Provincie Groningen en gemeente Het Hogeland, gemeente Eemsdelta, gemeente Midden-Groningen en gemeente Groningen. Meer weten over de programma’s van Kansrijke Groningers? Kijk op www.kansrijkegroningers.nl



Opmerkingen