top of page

Jonge ondernemers uit Hoogezand en Appingedam winnen 1e, 2e en runner up-prijs tijdens Pitch Battle in de Euroborg!

Groningen 31 januari 2025

 

19 junior companies en zo’n 100 leerlingen uit Noord- en Midden-Groningen namen het afgelopen maandag 27 januari tegen elkaar op in het Euroborg stadion van FC Groningen. Vanuit Kansrijke Groningers deden er 2 scholen mee: de Campus VO Eemsdelta in Appingedam en het Aletta Jacobs College in Hoogezand. Van beide scholen dezen er 3 junior companies mee. Van deze 6 vielen er 3 in de prijzen! Deze Pitch Battle is georganiseerd door Jong Ondernemen. Kansrijke Groningers heeft zowel het vervoer als de voorbereiding en de gepersonaliseerde truien mogelijk gemaakt.

De winnaars!
De winnaars!

Op naar de Euroborg!

Pitch Breathe in the Magic
Pitch Breathe in the Magic

Afgelopen maandag vond de Pitch Battle voor de junior companies van Jong Ondernemen plaats in voetbalstadion de Euroborg in Groningen. Dit was de regionale finale. Vanuit de Campus VO Eemsdelta deden de volgende junior companies mee: MyLuckyCharm, Breathe in the Magic en Tidycord. Vanuit het Aletta Jacobs College deden mee: Terra-Lumière, Magnikey en 3d-spel.nl. Naast de 3 scholen uit Noord- en Midden-Groningen deden er nog 2 Groningse scholen mee, namelijk het Gomarus College en het CSG Wessel Gansfort. De leerlingen vonden het best spannend. Voor aanvang werden de pitches nog een laatste keer geoefend. De locatie was prachtig, in ‘Club 1971’, met op de achtergrond het indrukkende stadion. De betrokken docenten moedigden hun leerlingen aan. Van de Campus VO Eemsdelta waren aanwezig: Sylvia Hartjes, Dorien Meijer, Heleen Schuringa en Ben de Vries. Van het Dr. Aletta Jacobs College waren aanwezig: Freek de Jong & Corina Bos-Grashuis.

 

Leerlingen vallen op door zeer goede voorbereiding

Het event begon met een korte presentatie van Koen Janssen, netwerk- en businessclubverbinder van FC Groningen. In zijn werk komt hij veel ondernemers tegen. Koen raadde de leerlingen aan om te genieten: “Jullie zijn allemaal winnaars omdat je hier staat!” Vervolgens stelde de jury zich voor: Jan Wichgers, franchisenemer SNS Assen, Hoogeveen, Haren en Roden; Arjen Dijkstra, marketeer en eigenaar TotaalTalent en OXY2; Stephanie Dijkstra, oprichter en eigenaar GapYear; en Jacob van der Werf, ondernemende verbinder, fixer, aanjager en sales en marketing expert.

Jury in beraad
Jury in beraad
Gepersonaliseerde trui met                zelfontworpen logo Tidycord
Gepersonaliseerde trui met zelfontworpen logo Tidycord

De leerlingen uit Noord- en Midden-Groningen waren goed voorbereid op de Pitch Battle. Zij hadden deelgenomen aan het Startup Festival in Haren september vorig jaar en de Dragons’ Den in Appingedam afgelopen december op de Campus VO Eemsdelta. Daarnaast hadden de leerlingen van het Aletta Jacobs College een KVK-medewerker op bezoek gehad die hen van alles heeft uitgelegd over zaken als bijvoorbeeld de BTW-aangifte. Verschillende junior companies hadden gepersonaliseerde truien aan met hun zelfontworpen bedrijfslogo. Tijdens de pitches mochten de leerlingen géén gebruik maken van een PowerPoint of van briefjes. Simon Dijkstra van Jong Ondernemen merkte naderhand op dat dit het eerste jaar was dat er ook daadwerkelijk geen briefjes op het podium verschenen. Een enkele keer kwam het voor dat leerlingen een stukje tekst vergaten tijdens hun pitch, maar dit was niet het geval bij de leerlingen uit Noord- en Midden-Groningen.  

 

Pitches dit jaar van “opvallend hoog niveau”

Pitch 3D-spel
Pitch 3D-spel

Simon Dijkstra merkte voor de eerste pauze al op dat de pitches dit jaar van “opvallend hoog niveau” waren. Deze opmerking oogstte veel bijval. De leerlingen uit Noord- en

Pitch 3D-spel
Pitch 3D-spel

Midden-Groningen hadden een pluimage aan bijzondere producten bedacht en waren zeer creatief in hun pitches. Zo was er 3d-spel.nl, een houder voor speelkaarten gemaakt met een 3d-printer. De leerling die het presenteerde, Jorijn, gaf een duidelijke demonstratie van wat er gebeurt als je in de auto naar Frankrijk probeert een kaartspel te spelen: alle kaarten belanden op de grond. Daar komt hun product om de hoek kijken: een houder waarmee je niet alleen je kaarten stevig vast kunt houden, maar die er ook voor zorgt dat je slechts 1 kaart tegelijk pakt. Dit is tevens prettig voor mensen in verzorgingstehuizen die willen kaarten, maar moeite hebben om de kaarten goed vast te houden.

Dan was er Terra-Lumière, een kaars gemaakt van zandwax die in zijn geheel opbrandt zodat er geen verspilling plaatsvindt, gepresenteerd door leerling Kyrah. Daarnaast is deze kaars navulbaar. Er kunnen zowel geurende kaarsen als geurloze exemplaren geproduceerd worden. Breathe in the Magic maakt potjes met geurende olie voor in huis. Tidycords biedt een oplossing voor al die rondslingerende kabels en opladers: “een kleine oplossing voor een groot probleem!” Magnikey had een prototype mee van een prachtig kastje dat je op kunt hangen aan de muur en dat met behulp van magneten je sleutels op zijn plek houdt, zodat je ze snel kunt vinden. MyLuckyCharm biedt gepersonaliseerde en symbolische sieraden voor een aantrekkelijke prijs. Van elke verkoop gaat er een deel van de winst naar stichting Pink Ribbon. 

 

En de winnaars zijn…

Pitch MyLuckyCharm
Pitch MyLuckyCharm

Na 19 indrukwekkende pitches werden er 5 bedrijven geselecteerd die nogmaals mochten pitchen. Dit waren: MyLuckyCharm (VO Eemsdelta), REATEA (Gomarus), 3d-spel.nl (Aletta), Terra-Lumière (Aletta) en Remoto (Gomarus). REATEA is een duurzaam, 3d-geprint theezakje en Remoto een handige houder voor de afstandsbediening van de tv. Uiteindelijk was de jury eruit: de “unanieme” winnaar was Terra-Lumière! De jury lette niet alleen op het product maar ook op de presentatie, en beide waren erg goed. Jan Wichgers lichtte toe: “Je keek naar de jury, had contact met de zaal.” De jury benadrukte dat ook nummer 2 veel indruk had gemaakt: MyLuckyCharm! “Het was heel moeilijk kiezen tussen 1 en 2. Jullie waren goed voorbereid,” aldus de jury. De 3e prijswinnaar was REATEA. De runner up-prijs ging naar 3d-spel.nl

 

Enthousiaste leerlingen hebben veel indruk gemaakt

De leerlingen waren unaniem enthousiast. “Het was 10x serieuzer dan ik gedacht had,” vertelde een leerling van 3d-spel.nl. Dat vond hij prettig, dat iedereen zo zijn best deed. Stiekem had hij wel gehoopt op een hogere plek, maar ze waren ook erg blij met de runner up-prijs. Verschillende leerlingen gaven aan dat “je ook heel veel leert van anderen.” Daarnaast werden kwaliteiten als “samenwerken” en “presenteren” genoemd. Ook “communicatie” werd genoemd, bijvoorbeeld met een partij waar je de inkoop doet. Jurylid Jan Wichgers was van mening dat leerlingen “zo vroeg mogelijk hun ondernemerskwaliteiten zouden moeten ontdekken.” De andere juryleden vonden het belangrijk dat leerlingen leren “problemen op te lossen,” “innovatief te zijn”, “niet na een

Terra-Lumière kaars goed verkocht!
Terra-Lumière kaars goed verkocht!

afwijzing af te haken” en “stapsgewijs en procesmatig te denken.” Ook “zelfvertrouwen krijgen” werd genoemd, al zat dat deze editie al hartstikke goed bij de leerlingen! Annelot Wagenaar, programmamanager bij Kansrijke Groningers: “De leerlingen leren voor een groter publiek te presenteren, en voor leeftijdsgenoten, dus dat is spannend. En dat alles op een zeer bijzondere locatie. Wat ik bijzonder vind vandaag is dat ik heel veel zelfverzekerde leerlingen zie pitchen.” De inzet bij de leerlingen was groot en ze hadden duidelijk veel tijd gestoken in de voorbereiding. Kyrah van Terra-Lumière vertelde dat ze “dagen bezig zijn geweest met het maken van kaarsen.” Het harde werken loont echter wel, want ze hebben er al 220 van verkocht! Het was een zeer geslaagde Pitch Battle. 

 

Vereniging Kansrijke Groningers

Het 'Programma Ondernemen' van Kansrijke Groningers maakt onderdeel uit van een viertal programmalijnen (ICT & techniek/ondernemen/talent, loopbaan & ambitie/werk in de regio) die gedurende een hele schoolgeneratie worden aangeboden. Met de opgedane kennis, vaardigheden en ervaring bij leerkrachten/ docenten kunnen deze onderdelen opgenomen worden in de reguliere programma’s van de scholen. Ultiem doel is dat alle 17.500 leerlingen uit de regio 100% kansrijk zijn op de arbeidsmarkt. Het ‘Programma Ondernemen’ wordt mogelijk gemaakt met middelen van het Nationaal Programma Groningen, gemeente Het Hogeland, gemeente Eemsdelta, gemeente Midden-Groningen en gemeente Groningen.

 

Meer weten over het programma Ondernemen en de andere programma’s van Kansrijke Groningers? Kijk op www.kansrijkegroningers.nl

35 weergaven

Comentarios


bottom of page