top of page

Jonge ondernemers presenteren zich aan Ondernemers Kontact Appingedam (OKA)

Appingedam 8 juni


Dinsdagavond 6 juni waren drie leerlingen van Campus VO Eemsdelta uit Appingedam te gast bij de Ondernemers Kontact Appingedam (OKA). Het doel van deze meeting was wederzijdse inspiratie. De avond werd georganiseerd door OKA-leden in samenwerking met Kansrijke Groningers. Gastheer was Univé Appingedam. Naast positieve verbazing over de professionele pitches van de leerlingen, was er ruimte voor nieuwe ideeën en er werd zelfs een grote order geplaatst bij een van de bedrijven tijdens deze avond.

Jonge ondernemers presenteren aan ondernemers in Appingedam


Ondernemers positief verbaasd

Drie leerlingen die meedoen aan het project Jong Ondernemen van Kansrijke Groningers presenteerden (namens hun eigen groepje) hun respectievelijke bedrijven deze avond aan ondernemers die al wat langer in het vak zitten. Er was alom verbazing over de professionaliteit en het ogenschijnlijke gemak waarmee de leerlingen hun pitch voor het voetlicht brachten. ‘Normaal gesproken hebben we een thema en een spreker, en nu waren het er drie,’ legt Ronny Benjamins uit. De gastheer was dit keer Univé Appingedam en het thema was veiligheid. Het is de groep ondernemers goed bevallen: ‘Het was erg leuk om wat jongere mensen als presentatie te hebben!’ Enkele geluiden uit de zaal: ‘Erg mooi en knap,’ ‘Interessant verhaal,’ ‘Viel op hoe goed het in elkaar zat,’ en ‘De leerlingen hadden we nog wel langer willen horen!’ Tijdens deze avond bij OKA ontstonden er ideeën voor eventuele nieuwe samenwerkingen, die samen met stichting Jong Noord onderzocht zullen worden. ‘Als dat lukt, zou dat een mooi onderwerp zijn voor een vervolg op deze avond,’ denkt Ronny Benjamins hardop. Sowieso is dit concept erg goed bevallen, en is wat de OKA betreft voor herhaling vatbaar! Hoe hebben de leerlingen het ervaren? ‘Aan de andere kant van de muur hoorde ik jullie heel hard lachen!’, vertelt Ronny Benjamins, mede-organisator van de avond en in het dagelijks leven foto- en videograaf. Hij doelt op het interview met de leerlingen en hun docenten na afloop van hun presentaties; het oprechte plezier spatte er inderdaad vanaf. Welke bedrijven de leerlingen representeerden, leest u hieronder.

De jonge ondernemers, v.l.n.r.: Naomy Schuppers van Cups&Co, Esmir Karoviç van Decoratielab en Yentl de Jong van Flamerous


Interview op NPO1 en Junior Company van het jaar

Yentl de Jong, afgevaardigde van haar 5-koppige groepje, presenteerde ‘Flamerous’, het bedrijfsidee waarmee haar groep onlangs Junior Company van het jaar is geworden. Dit bedrijf maakt kaarsen met een persoonlijke boodschap. Naar aanleiding hiervan werd haar groepje geïnterviewd voor Radio 1. Luisteren naar de radiouitzending kan op: https://ap.lc/gMYIp. Het interview met de leerlingen start na 8.45 minuten.

Vond je dat niet spannend, zo voor de radio en voor al die mensen? ‘Nee hoor, voor ons bedrijf hebben we al vaker voor grote groepen pitches gegeven,’ aldus Yentl. ‘Ik vond het heel leuk om mezelf terug te horen.’ Ze voegt toe: ‘Vroeger was ik heel bang voor presentaties, maar nu spreek ik voor grote groepen mensen, allemaal door Flamerous.’ Het interview met Radio 1 ging over Groningen, over de aardbevingen, maar ook over de wens om hier te blijven wonen. Yentls ouders zijn ondernemer, maar toch had ze nooit het idee om in hun voetsporen te treden – tot dit project! Nu smaakt ondernemen naar meer, en zou ze het bedrijf met haar groepje het liefst helemaal zelfstandig oppakken. Ze steken er met zijn allen ook veel tijd in: elke zaterdag maken ze samen kaarsen (en dat is elke week ‘een groot feest,’ aldus Yentl). ‘Vriendinnen steunen en helpen ons, ze zijn trots,’ vertelt ze. ‘We leren optimaal samenwerken, het komt allemaal heel dichtbij door dit programma: hoe je met mensen omgaat, hoe je spreekt, hoe je pitcht, hoe je presenteert.’


Grote bestelling naar aanleiding van deze avond

Heeft u weleens zo’n mok gehad met een leuke tekst die er na elke afwasbeurt wat fletser uit begon te zien? Of een afbeelding die je er zo af kon krabben? Naomy Schuppers gruwelt ervan. Dit, gecombineerd met de wens om iets aan de gemiddeld 150-200 kartonnen bekers te doen die elke dag worden weggegooid op school, leidde tot de oprichting van Cups&Co. Dit bedrijf levert gepersonaliseerde mokken: klanten kunnen zelf een foto, logo of tekst kiezen. Het groepje van Naomy heeft heel veel onderzoek gedaan naar duurzame materialen, en kwam uiteindelijk uit bij ‘keramieke sublimatiemokken’ waarbij de ‘inkt wordt ingebrand in de mok’. Belangrijk om te vermelden is dat de mokken vaatwasbestendig zijn, en dat de mokken ‘bedrukt worden onder goede omstandigheden’ (namelijk door de leerlingen zelf). De school heeft 200 mokken besteld met het logo van de Campus Eemsdelta. Ze vertelt enthousiast over de onderhandelingen met de teamleider van de campus, meneer Kamminga. ‘Het ondernemerschap wordt onderschat,’ vindt Naomy. ‘Er komt heel veel bij kijken achter de schermen, maar je leert er wel heel veel van: op mensen afstappen, doorzettingsvermogen. Mijn passie heb ik gevonden hier. Het is echt leuk om met je eigen bedrijf bezig te zijn.’ Het bedrijf loopt goed, en ze ziet ‘ondernemerschap zeker wel als optie’ voor later. ‘Ik denk zeker dat ik niet met ondernemen was gestart zonder dit programma!’ Er is zelfs een grote order geplaatst naar aanleiding van deze avond: 700 bekers bij Cups&Co! Ze gaan dit doen in samenwerking met George Martens VO Eemsdelta. Verder gaat stichting Jong Noord verschillende groepen helpen met een doorstart van hun onderneming.


Goed speuren

Net zoals de drukpers van Gutenberg is ontstaan na een – in eerste instantie – mislukt idee (souvenirs voor pelgrims met de verkeerde datum erop), is Decoratielab ‘ontstaan uit heel veel andere gefaalde ideeën.’ Esmir Karoviç vertelt dat hij en zijn groepje ‘tegenvallers en een grote meevaller’ hebben gehad. Een sleutelrol in dit alles speelt de 3D-printer, waar Esmir lang naar gezocht heeft op internet. Via een omweg (speelgoed voor in de auto) kwamen ze uiteindelijk uit op decoratie, en met een 3D-printer bleek de sky de limit te zijn. Esmir vond het pitchen ‘persoonlijk wel leuk,’ maar de grootste uitdaging lag voor hem in het afspeuren van het internet naar een goede en betaalbare 3D-printer. Hoewel het bedrijfsidee gericht was op decoratie, ontstond er een mooie samenwerking met de school, die belang had bij 700 sleutelhangers met het campuslogo, om de feestelijke opening van afgelopen zaterdag luister bij te zetten. ‘Heel veel leerlingen lopen nu rond met onze sleutelhangers.’ Verrassend vond Esmir naar hoeveel evenementen ze zijn gegaan, onder andere in Utrecht (startup festival), in het kader van dit project. Dat vond hij indrukwekkend. Ook noemt hij het sociale aspect: hij kwam in een groepje met drie mensen ‘waar hij eigenlijk nooit mee omging,’ maar de samenwerking bleek vanaf het begin ‘heel vloeiend’ te verlopen. Hij heeft veel van het ondernemen geleerd: mensen aanspreken, presenteren: ‘Ik sta soms nog steeds een beetje te bibberen, maar kom nu veel beter uit mijn woorden dan voorheen,’ vertelt hij.

De bevlogen docenten Dorien Meijer en Sylvia Hartjes met de jonge ondernemers


Programma Junior Company

Op de Campus VO Eemsdelta in Appingedam doen leerlingen mee aan Junior Company van Jong Ondernemen. Dit programma wordt gesubsidieerd door Kansrijke Groningers. Binnen dit programma richten leerlingen hun eigen bedrijf op en leren hierbij onder meer hoe je een bedrijfsidee kunt pitchen. Gedurende de interviews benadrukken de leerlingen dat er veel begeleiding vanuit school is. Twee docenten zijn meegekomen deze avond, Dorien Meijer en Sylvia Hartjes. Ze zijn erg enthousiast over het verloop van de avond. Zelf hebben ze de inleiding verzorgd. ‘We zijn heel hartelijk ontvangen door de OKA, er was veel enthousiasme. Van de leerlingen krijgen we dat ook terug,’ vertelt Sylvia. ‘Normaal gesproken zitten we met de neus in de boeken en nu leren we echt terwijl we bezig zijn,’ vult leerling Naomy Schupper aan. ‘Het is begonnen als een pilot in 2020,’ vertelt Dorien, ‘maar het werd zo succesvol dat we op een gegeven moment, naast Ben de Vries en mij, extra docenten nodig hadden: 69 leerlingen hadden zich aangemeld!’ Toen is Sylvia erbij gekomen – ‘Omdat zij al met het programma van Jong Ondernemen bezig was op het Praktijkonderwijs dachten we meteen aan haar, en het klikte meteen,’ voegt Dorien toe. Ook aardrijkskundedocent Georg Dekkinga en ondersteuner Heleen Schuringa werden een waardevolle aanvulling op het team. In december hebben de leerlingen meegedaan aan Dragon’s Den, met subsidie van Kansrijke Groningers. Dat was een groot succes, net als deze avond bij de OKA. Belangrijk om te vermelden: hoewel deze avond gericht was op havo/vwo-leerlingen, doen ook de leerlingen van het praktijkgerichte onderwijs mee aan projecten voor jonge ondernemers op de Campus Eemsdelta Groningen. Mede-organisator van de avond Ronny Benjamins, fotograaf en videograaf, zag de connectie met Kansrijke Groningers.


Vereniging Kansrijke Groningers

Het ‘Programma Ondernemen’ van Kansrijke Groningers maakt onderdeel uit van een viertal programmalijnen (ICT & techniek/ondernemen/talent, loopbaan & ambitie/werk in de regio) die gedurende een hele schoolgeneratie worden aangeboden. Met de opgedane kennis, vaardigheden en ervaring bij leerkrachten/docenten kunnen deze onderdelen opgenomen worden in de reguliere programma’s van de scholen. Ultiem doel is dat alle 17.500 leerlingen uit de regio 100% kansrijk zijn op de arbeidsmarkt. Het ‘Programma Ondernemen’ wordt mogelijk gemaakt met middelen van het Nationaal Programma Groningen, gemeente Het Hogeland, gemeente Eemsdelta, gemeente Midden-Groningen en gemeente Groningen.


Meer weten over het programma Ondernemen en de andere programma’s van Kansrijke Groningers? Kijk op www.kansrijkegroningers.nl


Nieuwsbericht geschreven door: Pamela Wolters


121 weergaven
bottom of page