top of page
GELIJKE KANSEN ALLIANTIE EEMSDELTA
Intro:

Kinderen met dezelfde talenten hebben recht op gelijke kansen. Ieder kind moet zich volledig kunnen ontwikkelen. Zijn of haar achtergrond, het opleidingsniveau van ouders of hun financiële situatie mag geen invloed hebben op de schoolprestaties van een kind.

Doel:

‘Ontwikkel een doorgaande coach-/begeleidingslijn PO-VO-MBO en arrangeer een aanbod aan activiteiten die kansengelijkheid bevorderen’.

 

Specifieke doelgroep:

Leerlingen die vanuit de thuissituatie niet de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben in hun onderwijsloopbaan en daarmee het risico lopen op afstromen, uitvallen of uitstromen op een lager niveau dan ze gezien hun capaciteiten zouden kunnen.

OPBRENGST

De kansen van leerlingen/ studenten zijn vergroot.

Middels:

  • Coaching in PO en VO (inclusief begeleiding van PO naar VO)

  • Deelname aan Gelijke Kansen Voorzieningen (o.a. vergroten van de wereld, huiswerkbegeleiding, leren plannen en organiseren, Time-Out lokaal, Petje af, IMC, Thuis in Taal, Introductiekamp NP)

  • Financieel Loket en inzet brugfunctionaris

leerlingen
1.033

studenten
30

medewerkers
202

ouders
726

werkgevers43

partners
5

Er vindt afstemming en uitwisseling plaats tussen de PO-, VO- en MBO-scholen op het gebied van gelijke kansen in de Eemsdelta en Het Hogeland. Gezamenlijke projecten worden geïnitieerd.

Middels:

  • werkgroepmeetings GKA

werkgroepleden GKA Eemsdelta

6

TROTS OP

 

  • De ouderbetrokkenheid van de ouders die meedoen aan Thuis in Taal (PO-scholen Ommeriek). Ouders zijn zeer positief en voelen zich betrokken bij hun kind en de school.
     

  • De begeleiding bij non-cognitieve vaardigheden van leerlingen is enthousiast opgepakt door medewerkers van de Campus VO Eemsdelta.
     

  • Het belang van huiswerkbegeleiding/executieve vaardigheidstraining wordt steeds omvangrijker, goed dat medewerkers van Campus VO Eemsdelta dit oppakken.
     

  • Ouders weten het financieel loket inmiddels te vinden en we hebben hierdoor een groep leerlingen goed mee kunnen laten doen met leuke activiteiten en reizen (hierdoor hoeven reizen niet gecanceld te worden).
     

  • Time-out voorziening loopt goed en helpt de leerlingen weer verder op weg, dat blijft een mooi gegeven voor het Dollard College Woldendorp.

UITGELICHT
Thuis in taal.jpg
petje-af-1.jpg
weekend-school.png
GELIJKE KANSEN ALLIANTIE HET HOGELAND
Intro:

Kinderen met dezelfde talenten hebben recht op gelijke kansen. Ieder kind moet zich volledig kunnen ontwikkelen in thuisnabij onderwijs. Zijn of haar achtergrond, het opleidingsniveau van ouders of hun financiële situatie mag geen invloed hebben op de schoolprestaties van een kind.

Interventie 1:
Soepele overgang PO/VO: Winsum laat je groeien

Doelen:

  1. Samenwerken in activiteiten: activiteiten organiseren voor leerlingen vanuit het po en vo waarbij ze op innovatieve manieren kennismaken met binnen en buitenschool leren

  2. Samenwerking leerkrachten/docenten: een innovatieve samenwerking tussen leerkrachten po en vo realiseren en/of intensiveren. Professionals faciliteren en toerusten voor hun rol.

  3. Samenwerking leerlingen: leerlingen uit de verschillende onderwijsstadia op innovatieve manieren samen laten optrekken in innovatieve leeromgevingen        

 

Interventie 2:
De Gouden Groep: communicatie en samenwerking

De Gouden Groep richt zich op leerlingen tussen 4 en 6 jaar oud, waarvan de onderwijsbehoefte nog niet duidelijk in beeld is. Met de Gouden groep willen we deze groep leerlingen thuisnabij een plek geven, waar er deskundig geobserveerd kan worden wat de onderwijsbehoefte van deze leerlingen is.

Doelen:

  1. Bekendheid bij de scholen vergroten

  2. Versterken van beleid (toekomstbestendig maken)
     

Specifieke doelgroep:

Leerlingen die vanuit de thuissituatie niet de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben in hun onderwijsloopbaan en daarmee het risico lopen op afstromen, uitvallen of uitstromen op een lager niveau dan ze gezien hun capaciteiten zouden kunnen.

OPBRENGST

De kansen van leerlingen zijn vergroot.

Middels:

  • De Gouden Groep van Goud Onderwijs (bekendheid, vertrouwen ouders)

  • Plan ‘Winsum laat je groeien’

  • Roadshows (bedrijfsbezoeken en vervolgopleiding bezoeken)

leerlingen
80

medewerkers
72

ouders
32

werkgevers
7

partners
12

Er vindt afstemming en uitwisseling plaats tussen de PO-, VO- en MBO-scholen op het gebied van gelijke kansen in de Eemsdelta en Het Hogeland. Gezamenlijke projecten worden geïnitieerd.     

Middels:

  • werkgroepmeetings GKA.

werkgroepleden GKA Het Hogeland
3

TROTS OP

 

  • Betrokkenheid en inzet van de medewerkers bij de Gouden Groep in de Tirrel
     

  • Het feit dat de leerkracht ouders de drempel over krijgt om haar te vertrouwen en tips van haar aan te nemen (Gouden Groep)
     

  • Dat de Gouden Groep, de kans krijgt om op te bouwen voor een sterke inzet in de toekomst voor deze kwetsbare leerlingen (en hun ouders).
     

  • Dat de Gouden Groep, de omgeving laat weten dat deze leerlingen een plek verdienen in hun eigen omgeving.
     

  • Het breed gedragen plan ‘Soepele overgang PO/VO: Winsum laat je groeien’. 5 basisscholen en 2 VO-scholen in Winsum zijn nauw betrokken.
     

  • De Roadshows in het Hogeland zijn een groot succes. De leerlingen ervaren de Roadshows als zeer nuttig.

UITGELICHT
COR.png
Coördinatiepunt Onderwijs & Regio Groningen logo.png
bottom of page