top of page
RESULTATEN-PICTO.png

1

TECHNIEK

Doel:

'Inspireer en interesseer jongeren in de wereld van techniek door middel van activiteiten in de maakplaats Appingedam'. ‘De Jonge Onderzoekers Eemsdelta’ is de leverancier.

 

Maakplaats voor techniek en creativiteit voor jongeren in Eemsdelta-regio

Kinderen en jongeren van 8 tot 18 jaar uit Appingedam, Delfzijl, Loppersum en omgeving, die graag met techniek bezig zijn, nieuwe dingen willen leren en het leuk vinden om zelf iets te maken of te bouwen, kunnen in hun eigen buurt terecht bij De Jonge Onderzoekers Groningen (DJOG). Want sinds mei 2019 organiseert DJOG toffe cursussen in een technieklokaal van het Noorderpoortcollege.

Ontwikkeling:

  • Programmeerlessen voortgezet
    De programmeerlessen op maandagavond en de vrije inloop op donderdagmiddag zijn voortgezet, uitgezonderd in de weken van de lockdown. Tijdens de eerste lockdown zijn de programmeerlessen online voortgezet.

  • Workshops voor leerlingen uit groep 5 t/m 8 in het kader van de noodopvang
    In januari organiseerden we vier workshops in het kader van de noodopvang voor kinderen van ouders met essentiële beroepen.

  • Technieklessen basisschool De Schelp
    In juli werden we benaderd door Basisschool De Schelp met de vraag of wij in schooljaar 2021-2022 technieklessen zouden kunnen verzorgen voor de leerlingen van groep 4 t/m 8. Deze lessen zijn gestart na de herfstvakantie.

  • Techniekworkshops
    In juni gaven we techniekworkshops op Kindcentrum Noord.

  • Meidenmiddag
    In september organiseerden we een meidenmiddag techniek in samenwerking met medewerksters van een groot techniekbedrijf in de regio. Het was een gezellige middag en enkele van de deelneemsters zagen we terug bij onze andere activiteiten, o.a. bij programmeren en bij de minicursussen.

  • Minicursussen
    In het afgelopen kalenderjaar zijn verschillende minicursussen uitgevoerd;
    -Electronica
    -Houtbewerken
    -Gemengde technieken & creativiteit

  • FIRST LEGO League
    In maart organiseerden we regiofinale van de First LEGO League. Als gevolg van corona en de lockdown vond dit evenement geheel online plaats.

  • Team DJO Eemsdelta
    De activiteiten van De Jonge Onderzoekers vinden plaats buiten schooltijd. Daarom zijn er geen leerkrachten en docenten bij betrokken. De activiteiten worden begeleid door vrijwilligers en twee medewerkers uit Groningen. Het team bestaat op dit moment uit acht mensen die in wisselende samenstelling de activiteiten begeleiden.

  • Wervingscampagne nieuwe vrijwilligers
    De campagne ging van start in mei. Dit leverde uiteindelijk vier nieuwe vrijwilligers op die in de periode september – november zijn ingewerkt en nu meedraaien in het aanbod op donderdagmiddag en maandagavond.

  • Cursustoernee
    In het eerste half jaar van 2021 werden we opnieuw geconfronteerd met een lockdown. We hebben de plannen verschoven naar het najaar van 2021. Net toen we van start wilden met een minicursus over luchtdruk in de bibliotheek van Delfzijl, werd er opnieuw een lockdown afgekondigd.

  • Samenwerking
    We hebben goede contacten met IVAK, Biblionet, SWD en De Bazenfabriek. We zijn aangesloten bij het overleg over de nieuwe campus en we hebben meegedaan aan Toukomst binnen een van de projectgroepen rond buitenschools leren en de verlengde schooldag. Het feit dat medewerkers van die organisaties en groepen elkaar persoonlijk kennen, maakt het makkelijker om samen dingen op te zetten en nieuwe initiatieven verder te brengen. We waren blij met de belangstelling voor ons aanbod. We zagen ook meerdere kinderen terug die voor de lockdown naar de vrije inloop kwamen.

  • Groeiend aantal aanvragen voor workshops op locatie
    Het aantal aanvragen voor workshops op locatie en samenwerking met andere partijen groeit. Daardoor groeit ook de behoefte aan medewerkers die we op die locaties kunnen inzetten. Als dit niet lukt met de vaste medewerkers van DJO ED schakelen we over op het inzetten van freelancers. In oktober hebben we gesprekken gevoerd met twee mensen die allebei een onderwijsbevoegdheid en veel ervaring met groepen hebben. Zij kunnen flexibel ingezet worden op locatie.

OPBRENGST

De vaardigheden van leerlingen op het gebied van programmeren zijn vergroot.

Middels:

  • de programmeerlessen op maandagavond. De kinderen hebben ontdekt hoe ze met stukjes code computers opdrachten kunnen geven. Ze hebben geleerd hoe ze de stukjes code kunnen aanpassen en combineren zodat ze een mBot of Arduino verschillende opdrachten achter elkaar kunnen laten uitvoeren. Enkele deelnemers die er vanaf het begin bij zijn hebben de stap gemaakt naar processing en zijn bezig met het ontwikkelen van een app.

kindmomenten

135

De vaardigheden van leerlingen op het gebied van elektronica zijn vergroot.

Middels:

  • de minicursussen Expeditie Elektronica, Expeditie Electronica+ en de Meidenmiddag. De deelnemers hebben de basisbeginselen van de elektronica geleerd, waaronder het maken van een stroomkring, het maken van een schakeling, het gebruik van weerstanden, welke materialen goed geleiden en welke niet. Daarnaast hebben de deelnemers geleerd om te solderen.

kindmomenten

93

De vaardigheden van leerlingen op het gebied van houtbewerken zijn vergroot.
Middels:

  • de cursus ‘hout’ en ‘Magic Box’. Kinderen hebben verschillende bewerkingstechnieken leren toepassen Daarnaast hebben ze geleerd om gereedschappen op juiste wijze te gebruiken.

kindmomenten

60

De vaardigheden van leerlingen op het gebied van gemengde technieken en creativiteit zijn vergroot.

Middels:

  • de minicursus ‘Mijn Magische Miniwereld’. De kinderen hebben gewerkt met piepschuim, gips, natuurlijke materialen en verf.

kindmomenten

36

De vaardigheden van leerlingen op het gebied van robotica zijn vergroot.

Middels:

  • de minicursus LEGO Spike. Met speciale LEGO-sets ontwerpen en bouwen de deelnemers een robot die ze vervolgens programmeren met Scratch! Daarna kunnen ze de robot ‘missies’ laten uitvoeren op een speelveld.

kindmomenten

24

De vaardigheden van de deelnemers op gebied van programmeren, onderzoek doen en presenteren zijn tijdens First LEGO League vergroot.
Middels:

  • Deelnamen aan de First LEGO League. De deelnemers programmeerden een robot, deden onderzoek naar hoe mensen in hun dagelijks leven middels technologie aangespoord kunnen worden tot meer bewegen en presenteerden hun onderzoeksresultaten aan een jury.

kindmomenten

35

De vaardigheden van deelnemers op het gebied van overbrengen van beweging en elektriciteit/energie zijn tijdens de activiteiten bij de wetenschap en technieklessen tijdens het zomerprogramma en de lessen voor de NSA vergroot.

Middels:

  • In oktober/november organiseerden we vijf workshops voor de NSA. Na de herfstvakantie zijn we gestart met technieklessen op BS De Schelp in Uithuizen voor leerlingen van groep 4 t/m 8.

Technieklessen basisschool

kindmomenten

426

Zomerprogramma

kindmomenten

23

NSA

kindmomenten

40

Kinderen hebben kennisgemaakt met de maakplaats van De Jonge Onderzoekers Eemsdelta.

Middels:

  • Inloopmiddag

Belangstellenden
25

De vaardigheden van leerlingen op het gebied van techniek zijn vergroot.
Middels

  •  4 workshops voor leerlingen uit groep 5 t/m 8 in het kader van de noodopvang en 2 technieklessen voor Kindcentrum Noord.

Kindmomenten
55

In totaal kindmomenten
952

De leerkrachten/docenten op de basisschool in Uithuizen doen tijdens de lessen
techniek kennis en vaardigheden op die ze op andere momenten weer kunnen inzetten in de klas. Van iedere les laten we een lesvoorbereiding achter zodat de les herhaalbaar is.
Middels

  •  technieklessen van DJO ED op de school

Leerkrachten
5

bottom of page