1

TECHNIEK

Doel:

'Inspireer en interesseer jongeren in de wereld van techniek door middel van activiteiten in de maakplaats Appingedam'. ‘De Jonge Onderzoekers Eemsdelta’ is de leverancier.

 

Maakplaats voor techniek en creativiteit voor jongeren in Eemsdelta-regio

Kinderen en jongeren van 8 tot 18 jaar uit Appingedam, Delfzijl, Loppersum en omgeving, die graag met techniek bezig zijn, nieuwe dingen willen leren en het leuk vinden om zelf iets te maken of te bouwen, kunnen in hun eigen buurt terecht bij De Jonge Onderzoekers Groningen (DJOG). Want sinds mei 2019 organiseert DJOG toffe cursussen in een technieklokaal van het Noorderpoortcollege.

Ontwikkeling:

  • Programmeerlessen voortgezet
    De programmeerlessen op maandagavond en de vrije inloop op donderdagmiddag zijn voortgezet, uitgezonderd in de weken van de lockdown. Tijdens de eerste lockdown zijn de programmeerlessen online voortgezet.

  • Workshops voor Na Schoolse Opvang
    DJO ED verzorgde in 2020 workshops voor de NSA in februari, juni, september en november. Iedere serie bestond uit vier workshops.

  • Techniekworkshops
    In november en december gaven we techniekworkshops op Kindcentrum Noord.

  • Pilotcursus Buzzers en Bellen
    Nieuw in 2020 was de pilotcursus Buzzers en Bellen, basiscursus elektronica voor kinderen waarvoor veel belangstelling was. We hadden meer aanmeldingen dan plekken. Na twee bijeenkomsten volgde de lockdown. In de laatste twee weken van het schooljaar hebben de deelnemers de cursus nog kunnen afmaken.

  • Cursus Knikkerbaan uitgesteld
    In oktober 2020 waren we voornemens om een cursus Knikkerbaan bouwen te organiseren in de bibliotheek van Delfzijl. Door corona hebben we de cursus tot op heden moeten uitstellen.

  • FIRST LEGO League uitgesteld
    De regiofinale van de FIRST LEGO League die plaats zou vinden in december 2020 is verplaatst naar het voorjaar van 2021 en zal volledig online uitgevoerd worden.

  • Team DJO Eemsdelta
    De activiteiten van De Jonge Onderzoekers vinden plaats buiten schooltijd. Daarom zijn er geen leerkrachten en docenten bij betrokken. De activiteiten worden begeleid door vrijwilligers en twee medewerkers uit Groningen. Het team bestaat op dit moment uit acht mensen die in wisselende samenstelling de activiteiten begeleiden.

  • Samenwerking zoeken
    In 2020 ontdekten we dat kinderen uit Delfzijl en Loppersum niet zonder meer naar ons technieklokaal in Appingedam komen. Dit inzicht leidde ertoe dat we meer zijn gaan netwerken en dat we organisaties zoeken met ruimte die ze aan ons beschikbaar willen stellen voor het geven van workshops. We hebben goede contacten met IVAK, Biblionet, SWD en De Bazenfabriek. We zijn aangesloten bij het overleg over de nieuwe campus en we hebben meegedaan aan Toukomst binnen een van de projectgroepen rond buitenschools leren en de verlengde schooldag. Het feit dat medewerkers van die organisaties en groepen elkaar persoonlijk kennen, maakt het makkelijker om samen dingen op te zetten en nieuwe initiatieven verder te brengen. Middels onze workshops die onderdeel waren van zomerprogramma hebben we zo’n vijftig kinderen een leuke tijd bezorgd. We waren blij met de belangstelling voor ons aanbod. We zagen ook meerdere kinderen terug die voor de lockdown naar de vrije inloop kwamen.

OPBRENGST

De vaardigheden van leerlingen op het gebied van programmeren zijn vergroot.

Middels:

  • de programmeerlessen op maandagavond. De kinderen hebben ontdekt hoe ze met stukjes code computers opdrachten kunnen geven. Ze hebben geleerd hoe ze de stukjes code kunnen aanpassen en combineren zodat ze een mBot of Arduino verschillende opdrachten achter elkaar kunnen laten uitvoeren.

kindmomenten

211

De vaardigheden van leerlingen op het gebied van elektronica zijn vergroot.

Middels:

  • de cursus Buzzers en Bellen. De deelnemers hebben de basisbeginselen van de elektronica geleerd, waaronder het maken van een stroomkring, het maken van een schakeling, het gebruik van weerstanden, welke materialen goed geleiden en welke niet. Daarnaast hebben de leerlingen geleerd om te solderen.

kindmomenten

48

De vaardigheden van leerlingen op het gebied van hout en elektronica zijn vergroot.

Middels:

  • de activiteiten bij de vrije inloop en het zomerprogramma. Kinderen hebben verschillende bewerkingstechnieken leren toepassen die ze kunnen gebruiken bij het uitvoeren van een werkstuk naar hun eigen idee en ontwerp. Daarnaast hebben ze geleerd om gereedschappen op juiste wijze te gebruiken.

kindmomenten

333

De vaardigheden van leerlingen op het gebied van houtbewerkingstechnieken en natuurkundige principes zijn vergroot.

Middels:

  • de activiteiten bij de wetenschap en technieklessen op scholen/NSA. De leerlingen hebben o.a. leren meten, aftekenen en (figuur)zagen. Daarnaast hebben ze kennis opgedaan over wat een zwaartepunt is en hoe je daarvan gebruik kunt maken om een voorwerp te laten balanceren.

kindmomenten

149

De vaardigheden van leerlingen op het gebied van programmeren zijn vergroot.

Middels:

  • de activiteiten bij Weekendschool Petje Af. Ze kregen een online les van een programmeur/coding-specialist die hen vertelde over zijn werk en wat je kunt doen en worden als je programmeertalen kent.

kindmomenten

15

In totaal kindmomenten

756