top of page

Zeer actieve leerlingen tonen hun goede verkoopskills op succesvolle Jonge Ondernemers-markt in Paddepoel

Groningen 9 april 2024


Op zaterdag 6 april hebben leerlingen van de Campus VO Eemsdelta, deelschool Rudolph Pabus Cleveringa uit Appingedam en het Aletta Jacobs College uit Hoogezand hun zelfontwikkelde en innovatieve producten aangeprezen en verkocht tijdens de markt van Jong Ondernemen in winkelcentrum Paddepoel. Met maar liefst 9 Junior Companies, van de in totaal 42 junior / student companies (waarvan 28 junior companies), waren het Aletta Jacobs College en de Campus VO Eemsdelta aanwezig. Organisator Simon Dijkstra was verrast door het hoge niveau van zowel de producten als de aankleding. De leerlingen doen mee aan het programma Junior Company voor VO-leerlingen, georganiseerd door Jong Ondernemen. De Marktdag is een onderdeel van het programma 'Ondernemen' van Kansrijke Groningers. 1 van de 9 junior companies is in de prijzen gevallen! 


Mooie aankleding 

Vanaf 10 uur stonden ze klaar, de leerlingen, achter hun zelf gedecoreerde tafels. De producten waren zo aantrekkelijk mogelijk opgesteld op met zorg aangeklede tafels. "Het niveau is erg hoog," vond Simon Dijkstra, organisator vanuit Jong Ondernemen, "niet alleen wat het aanbod betreft, maar ook qua aankleding." De meeste leerlingen droegeneen trui of shirt met hun bedrijfslogo. Sommige tafels waren romantisch versierd met roze en zilveren hartjes, terwijl andere tafels strak in het zwart hun producten tentoonstelden. "Die boog kregen we van onze CKV-docent, de rest hebben we zelf besteld en in elkaar gezet," aldus de leerlingen van Thermobox. De leerlingen van

Memorabel (Campus VO Eemsdelta) merkten dat hun kraam de aandacht trok van de bezoekers. "Het is heel vrouwelijk met die hartjes en dat roze," merkten ze op, "en we hebben dan ook voornamelijk

vrouwelijke klanten." Aan het begin van de middag waren er al 11 stuks verkocht. "We hebben 6 onderwerpen waar klanten uit kunnen kiezen," legden ze uit; Memorabel is een "klets- &

herinneringenpot, een variatie op de kletspot, maar met zelfbedachte vragen en zelfontworpen kaartjes," aldus Marijse, Chiara, Eva, Myrthe en Marieke. Ook Glam & Glow (Rosalie, Luna, Marijke en Esmeralda) had een mooie stand met rozenblaadjes en matchende truien. Ze bieden haarolie aan met rozemarijn en kokosolie, voor gezonde en volle lokken. De leerlingen van Unwrapped

(Chanella, Charissa, Carmen en Aaron) bieden gepersonifieerde verpakkingen aan meteen stijlvol ontwerp. Build a Bag (Daan, Leona, Marieke en Leon) maakt gepersonifieerde en unieke tassen. Ze hebben goed verkocht op de markt; van de 60 tassen zijn er meer dan 30 verkocht!


Even ontdooien

Thermobox, het product van Oscar, Jelmer, Demian en Kyra (Campus VO Eemsdelta), is een lunchbox die voedsel urenlang warm of koud houdt, zodat het langer vers én lekker blijft. De Thermobox wordt geproduceerd in Luxemburg, naar ontwerp van de leerlingen. De bezoekers van Winkelcentrum Paddepoel moesten even ontdooien voor dit mooie product, want aan het begin van de middag was er

nog weinig verkocht. Echter, nadat twee docenten besloten tot de koop over te gaan,

kwam de verkoop in een stroomversnelling, ook onder het winkelend publiek. Uiteindelijk zijn er 8 Thermoboxen verkocht! Dat het in het begin wat stroef verliep, maar later lekker op gang kwam, ondervond ook het team van Bottel, te weten Reinier, Marten,

Merijn, Niek, en Rick (Campus VO Eemsdelta). Bottel is een stylish ontworpen zwarte waterfles die dranken goed warm of desgewenst koud houdt. De siliconen sleeve zorgt voor grip, de gepoedercoate buitenlaag voor een strak uiterlijk, en het gelaserde logo blijft goed leesbaar, voor een duurzaam geheel waar de klant lang plezier van kan hebben. Uiteindelijk zijn er 17 van verkocht! 

 

Oplossingsgericht 

"Mama, mag ik zo'n drinkfles?" vroeg een jonge bezoeker van Winkelcentrum Paddepoel hoopvol tijdens het voorbij lopen van het kraampje van Ecodrink, het product van Shane, Marlou en Lisa (Aletta Jacobs College). Het gaat om een BPA- en lekvrije drinkfles van gerecycled plastic met een eigen design. Ecodrink blijkt populair bij jong en oud. Tijdens deze markt waren er aan het begin van de middag al 6 verkocht, en in een eerder stadium zijn er tevens 5 stuks verkocht in winkelcentrum De Hooge Meeren in Hoogezand. Het productidee is ontstaan toen de leerlingen even buiten gingen brainstormen en zagen hoeveel troep daar op straat lag. "Daar willen we wat aan doen!" dachten ze. Met deze herbruikbare fles willen ze een duit in het zakje doen tegen het plasticprobleem. Ecodrink is geselecteerd voor de 'Blue Ocean Competition', een internationale wedstrijd voor jonge ondernemers. 

De leerlingen van Harmony Cups (Aletta Jacobs College) stonden deze middag zonder fysiek product op de markt, omdat het prototype nog in ontwikkeling is, maar mét een missie: lingerie aangenaam en comfortabel maken voor alle vrouwen. "Kankerpatiënten hebben soms te maken met een verschil in borstgrootte," legden Mischa, Isabel, Thijmen en Ryan uit. Hun product HarmonyCups maakt het mogelijk om verschillende cupgroottes te combineren in 1 bh, en hier gemakkelijk in te kunnen wisselen. "Ziekenhuizen bieden iets dergelijks al aan, maar dit is kostbaar, wordt niet altijd vergoed door verzekeraars, en het is alleen verkrijgbaar in beige en wit," aldus de leerlingen; "daar willen wij verandering in brengen." 

 

De winnende Junior Company Stick-It


Stick-It is in de prijzen gevallen! 

Aan het einde van de dag was er een prijsuitreiking, waarbij Stick-It, een Junior Company van de Campus VO Eemsdelta, de tweede prijs in de wacht sleepte! Stick-It is een magnetische spiegel waar met losse letters boodschappen op geschreven kunnen worden. De spiegel wordt geproduceerd op school en is verkrijgbaar in 6 verschillende thema's, waaronder: ' Hoera Geslaagd!', 'I love you mama', 'Happy Birthday' en 'Begin de dag met een lach'. De jury lette op de volgende aspecten: de stand, de presentatie en het product. Bij de stand werd er gelet op creativiteit en op het direct zichtbaar was om wat voor product het ging. Bij de presentatie ging het om de vraag: hoe presenteren de leerlingen zichzelf en hun product? Weten ze het goed te verkopen? Hoe is de samenwerking? Als laatste was het product zelf natuurlijk ook belangrijk, maar vooral werd er gelet op de eerste twee criteria. 

 

Trotse leraren en enthousiaste leerlingen 

Docent aan de Campus VO Eemsdelta Heleen Schuringa is trots op al haar leerlingen en op het team: "het is nu al een geslaagd evenement!" Ook zij noemde het hoge niveau en de mooie aankleding. De betrokken docenten, naast Heleen, zijn: Ben de Vries, Dorien Meijer, Sylvia Hartjes (Campus VO Eemsdelta), Corina Bos en Freek de Jong (Aletta Jacobs College). Zij vormen een team van zeer betrokken en actieve docenten, die met zichtbaar plezier de leerlingen helpen en uitdagen om het beste uit hun ondernemers-activiteiten te halen. Zo had docent Ben de Vries bijvoorbeeld pinapparaten geregeld, zodat de klanten konden pinnen. Ook hebben de docenten geholpen met het openen van een zakelijke bankrekening, aangezien de leerlingen dit onder de 18 niet zelf kunnen doen. Organisator Simon Dijkstra deed zelf ooit als student mee aan Jong Ondernemen: "Zo'n dag als vandaag is heel leerzaam," vertelde hij: "Je ontdekt wat onbekenden écht van je product vinden." Dat beaamde ook Heleen Schuringa: "Je krijgt feedback van echte klanten en merkt of anderen het product net zo geweldig vinden als jijzelf." Desgevraagd gaven de leerlingen aan dat ze veel van deze dag en van het ondernemen geleerd hebben: "mensen aanspreken", "niet opgeven", "overtuigen", "producten verkopen", "werken met een publiek dat telkens beweegt", "mensen aantrekken", "echt contact maken met echte klanten", was een greep uit de reacties. "Mijn familie heeft een bedrijf, dus ik wist al een beetje wat er allemaal bij komt kijken," vertelde een leerling. "Leuk om in de praktijk te testen of het echt aanslaat, ons product," meende een ander. Het was een lange dag voor de leerlingen, maar het viel op dat ze er aan het einde van de middag nog behoorlijk energiek en monter uitzagen. Het was in meerdere opzichten een waardevolle dag! 

 

Nieuwsbericht geschreven door: Pamela Wolters


Vereniging Kansrijke Groningers

Het 'Programma Ondernemen' van Kansrijke Groningers maakt onderdeel uit van een viertal programmalijnen (ICT & techniek/ondernemen/talent, loopbaan & ambitie/werk in de regio) die gedurende een hele schoolgeneratie worden aangeboden. Met de opgedane kennis, vaardigheden en ervaring bij leerkrachten/ docenten kunnen deze onderdelen opgenomen worden in de reguliere programma's van de scholen. Ultiem doel is dat alle 17.500 leerlingen uit de regio 100% kansrijk zijn op de arbeidsmarkt. Kansrijke Groningers werkt samen met Jong Ondernemen aan dit programma. Het 'Programma Ondernemen' wordt mogelijk gemaakt met middelen van het Nationaal Programma Groningen, gemeente Het Hogeland, gemeente Eemsdelta, gemeente Midden-Groningen en gemeente Groningen.


Meer weten over het programma Ondernemen en de andere programma's van Kansrijke Groningers? Kijk op www.kansrijkegroningers.nl

171 weergaven

Comments


bottom of page