top of page

“Pitchen doe je eigenlijk de hele dag door”: Tristan Hofman leert PO en VO pitchen in Middelstum

Middelstum 29 november

Leerlingen van de Openbare Jenaplanschool de Wilster , CBS Wicher Zitsema, de Campus VO Eemsdelta (deelschool Rudolph Pabus Cleveringa) en het Hogeland College hebben op dinsdag 28 november een workshop Pitchen gevolgd in Kindcentrum WIJland in Middelstum onder leiding van Tristan Hofman. Deze workshop werd mogelijk gemaakt door Kansrijke Groningers.

Regionale samenwerking in Jong Ondernemen Bijzonder was de combinatie PO (primair onderwijs) en VO (voortgezet onderwijs). Achtstegroepers van CBS Wicher Zitsema en OJS de Wilster in Middelstum volgden de workshop samen met havo-vwo leerlingen uit de 4e en 5e klassen van de Campus VO Eemsdelta in Appingedam en het Hogeland College in Warffum. Voor het VO was deze workshop een onderdeel van het programma Junior Company. Het is een voorbereiding op events waar de leerlingen gaan pitchen, zoals de Dragons’ Den in december, de regionale pitchbattles in januari en de landelijke pitchbattles in april (alledrie onderdeel van het programma Jong Ondernemen van Kansrijke Groningers).

Jong geleerd… Voor Tristan Hofman, al 7 jaar ondernemer, was dit de jongste groep tot nu toe (groep 8 van het PO). “Waar denken jullie aan bij het woord ‘pitchen’?” vroeg hij de leerlingen. “Honkbal!” klonk het uit de zaal. De sfeer zat er goed in, er was ruimte voor humor, maar er werd ook fanatiek meegedaan. Els Stoepker, directeur van Kindcentrum WIJland in Middelstum, vond het “fantastisch dat iedereen zo taakgericht was”. Els Stoepker is samen met Eltjo Smit voorzitter van de werkgroep Ondernemen bij Kansrijke Groningers. De leerlingen worden sowieso gestimuleerd om ondernemend te zijn. Zo bakken de leerlingen van groep 6 van OJS de Wilster wekelijks koekjes (en in deze periode pepernoten) om die in de buurt te verkopen. Volgens Els Stoepker is het “big business”: “Laatst zijn ze met de hele groep naar NEMO geweest van de opbrengsten.” Deze middag rook de binnenplaats dan ook heerlijk naar speculaaskruiden.


Aan de bak

Sommige leerlingen zaten letterlijk met de handen in het haar, zenuwachtig lachend. “Beetje ongemakkelijk,” meende een leerling. Anderen probeerden de aanwijzingen van Tristan zonder enige reserve in te zetten. “Pitchen doe je niet alleen met woorden, maar ook met je lichaamstaal,” had hij de leerlingen aan het begin van de bijeenkomst geleerd. Deze opmerking viel in goede aarde. Wat ongetwijfeld hielp was de warming up, waarbij de leerlingen gelijk in de actieve modus kwamen. “Je hebt ook je brein nodig, dus we gaan het omdraaien; als ik zeg staan, gaan jullie zitten.” Een aantal leerlingen moest even op stoom komen. Waar eerst nog met de handen over elkaar gepitcht werd, was er aan het einde van de workshop duidelijk meer flair zichtbaar. Een mooi voorbeeld was een leerling die het aandurfde om ten aanzien van het voltallige

gezelschap, en in aanwezigheid van meerdere docenten en de directeur, een vlammend betoog te houden over “waarom school slavernij is.” Els Stoepker kon hier hartelijk om lachen achteraf. De pitch over de Primark Pyjama vond ze nog mooier: “ Ik ga ‘m kopen hoor!”


Creatieve geest Els Stoepker: “Laatst kregen we een compliment: ‘Die kinderen kunnen al aardig wat verkopen!’ Bij verkopen hoort ook een mooi verhaal. Die vaardigheid heb je in heel veel situaties nodig, ook als je een presentatie geeft, bijvoorbeeld.” Els denkt dat, als je jong begint, je je steeds verder bekwaamt in het pitchen. Waarom is dat belangrijk? Els: “We willen dat mensen hier blijven, oftewel dat ze hier iets vinden of onderzoeken wat zou kunnen werken.” Waarom? “Zodat we hier een rijkere leefomgeving krijgen, en dat mensen niet altijd vertrekken naar het westen als ze een creatieve geest hebben.”

Gewoon doen Wat hebben de leerlingen geleerd van deze workshop? “Je moet het vaak doen, wees lekker jezelf.” “Gewoon doen, je moet het toch leren!” zei Esma Güven, een van de leerlingen die klassikaal gepitcht heeft. Ze vond het ook wel spannend, zegt ze, maar ook “leuk en gezellig.” De term “gewoon doen” is de meest genoemde feedback van de leerlingen op de vraag wat ze hebben geleerd. Voor de achtstegroepers was veel informatie nieuw, en voor de 4e en 5e klassers was er wat herhaling wat betreft kennis, zeker voor diegenen die mee gaan doen aan de pitchbattles. Een van de leerlingen vond het fijn dat “je leert hoe je moet bewegen, hoe je moet staan,” en een ander noemde het event “supertof!”


Vereniging Kansrijke Groningers Het 'Programma Ondernemen' van Kansrijke Groningers maakt onderdeel uit van een viertal programmalijnen (ICT & techniek/ondernemen/talent, loopbaan & ambitie/werk in de regio) die gedurende een hele schoolgeneratie worden aangeboden. Met de opgedane kennis, vaardigheden en ervaring bij leerkrachten/ docenten kunnen deze onderdelen opgenomen worden in de reguliere programma’s van de scholen. Ultiem doel is dat alle 17.500 leerlingen uit de regio 100% kansrijk zijn op de arbeidsmarkt. Kansrijke Groningers werkt samen met Jong Ondernemen aan dit programma. Het ‘Programma Ondernemen’ wordt mogelijk gemaakt met middelen van het Nationaal Programma Groningen, gemeente Het Hogeland, gemeente Eemsdelta, gemeente Midden-Groningen en gemeente Groningen.


Meer weten over het programma Ondernemen en de andere programma’s van Kansrijke Groningers? Kijk op www.kansrijkegroningers.nl


Nieuwsbericht geschreven door Pamela Wolters



76 weergaven

Comments


bottom of page