top of page

Leerlingen uit Noord-Groningen strijden in de Jaarbeurs Utrecht om de titel Junior Company van het Jaar

Appingedam 11 april 2024

 

Van de ruim 100 inzendingen uit heel Nederland waren er 2 Junior Companies geselecteerd van de Campus VO Eemsdelta in Appingedam om naar Utrecht te komen voor de finale op 9 april. In totaal waren er 12 groepjes. De Junior Companies Memorabel en Glam & Glow hebben het tot de finale geschopt, en daarmee de top-12 van Nederland, met behulp van hun actieve en enthousiaste docenten Ben de Vries, Heleen Schuringa, Dorien Meijer en Sylvia Hartjes, en financiële steun van Kansrijke Groningers.


Memorabel pitcht voor een volle zaal


Op naar Utrecht! 

Op dinsdag 9 april waren de leerlingen op weg naar de Jaarbeurs in Utrecht voor een belangrijke stap in hun - mogelijke - carrière als ondernemer. Leerling Eva vertelde dat een vriendin haar feliciteerde. “Waarmee?” vroeg ze, en toen hoorde ze dat haar groepje door was naar de finale. Ze was helemaal verrast toen ze het hoorde. En nu was het zover! Ook onderweg waren de leerlingen druk bezig met hun bedrijven: wanneer kon Mollie gekoppeld worden aan hun webshop? Wat moet er eigenlijk in een voetnoot? Het vervoer was bekostigd door Kansrijke Groningers.

 

Technische doorloop met tips van de jury

De leerlingen begonnen met het optuigen van de kraampjes. Vervolgens was er een technische doorloop, een soort generale repetitie, met fictief jurylid Jonas de Groot, directeur van Jong Ondernemen. De echte jury bestond uit: Joris Oudenhuijzen van FedEx, Amarens Schuurmans (ondernemer en strateeg) en Beau Scheermeijer van de Jaarbeurs Utrecht voor de havo/vwo-

leerlingen. Daarnaast waren Eveline de Jongh en Robert Tannemaat de jury voor de

Ubuntu Award, een prijs voor een Junior Company die eruit springt in sociaal opzicht. Tijdens de technische doorloop kregen de leerlingen praktische tips, zoals: ga wat meer naar voren staan op het podium. Glam & Glow had nog geen beschikking tot hun PowerPoint presentatie, maar liet zich daardoor niet uit het veld slaan. “Zelfs zonder presentatie ziet het er al heel goed uit!” kregen ze na afloop te horen. Memorabel vond zelf de generale repetitie matig gaan, terwijl het er vanuit de zaal prima uitzag. De leerlingen herpakten zich en zorgden later op de dag voor een spetterende finale.

 

Glam & Glow showt hun product op de markt


Glam & Glow weet wel raad met spervuur aan vragen

Glam & Glow is een haarolie bestaande uit louter natuurlijke ingrediënten, namelijk rozemarijnextraxt en kokosolie. Het donkere flesje met pipet zorgt ervoor dat het

product makkelijk aan te brengen is en lang goed blijft. De verpakking beschermt het flesje en heeft een stijlvolle, vrouwelijke uitstraling. De leerlingen van Glam & Glow, Esmeralda, Rosalie, Marijke en Luna, waren onder de indruk van het jurybezoek aan hun stand. "Zoveel vragen, je had helemaal geen tijd om na te denken," vond Marijke. "Ja, het was echt vol in je gezicht!" zei Luna. "Zitten er helemaal geen chemische toevoegingen in?" vroeg jurylid Amarens Schuurmans bijna ongelovig. "Inderdaad," luidde het antwoord. Beau Scheermeijer en

Joris Oudenhuijzen vroegen naar de doelgroep: is er ook een lijn voor mannen? Wellicht in de toekomst, maar het marktonderzoek had uitgewezen dat vrouwen (15 - 50 jaar) meer interesse toonden in hun product, legden de leerlingen uit. Vandaar dat de marketing en de kleuren zich richten op een

vrouwelijke clientèle. Beau verheugde zich toch op "een blauw logo" (dus ook

een lijn voor mannen). Na dit spervuur van vragen liep de jury door. Even later volgden

Eveline de Jongh en Robert Tannemaat namens de Ubuntu Award. Eveline raadde de leerlingen aan om ook te denken aan kennisoverdracht, naast het fysieke product. Misschien een workshop 'Hoe maak je haarolie'? De leerlingen zagen het nog niet helemaal voor zich maar namen de tip in ontvangst. Na het jurybezoek zijn er door bezoekers nog 2 producten verkocht!

Jury voelt hoe zacht de olie het haar maakt


Memorabel: “Wat een ontzettend grappige presentatie”

Memorabel is een klets- en herinneringenpot met zelfontworpen kaartjes. Een kletspot is een pot met kaartjes erin die uitnodigen tot een gesprek (‘kletsen’); denk bijvoorbeeld aan de vragen die op theezakjes staan, maar dan vaak met een specifiek thema. Het bijzondere aan de kletspot van Memorabel, is dat je deze kunt personaliseren en zodoende een eigen touch kan geven. De leerlingen van Memorabel, Chiara, Eva, Marijse en Myrthe (Marieke was helaas ziek) weerden zich uitstekend toen de jury hun stand bezocht en maakten zich hier ook in het geheel geen zorgen om. De pitch was een ander verhaal; "Ze zijn heel zenuwachtig, ze zijn nog even aan het oefenen," vertelde

Sylvia Hartjes rond een uur of 3. Het was ook wel een pittige dag voor de leerlingen: om

10 uur waren ze al aanwezig bij hun stand en om half 4 waren ze pas aan de beurt om te pitchen. Ze deden het echter prima: "Wat een ontzettend grappige presentatie," meende Beau Scheermeijer. Tijdens de technische doorloop hadden ze ook al complimenten ontvangen van Jonas de Groot, die het heel leuk vond dat ze "Finale Junior Company in Utrecht" op een van de kaartjes hadden geschreven in de Memorabel kletspot die ze hem in handen hadden gegeven tijdens de pitch. De pot zit echt helemaal tjokvol met kaartjes, en toch pakte Jonas nét dat ene kaartje eruit waar de Finale Junior Company 2024 opgeschreven stond. Toeval bestaat niet... 

 

Pittige concurrentie

Helaas is er dit jaar geen prijs gewonnen door leerlingen uit Noord-Groningen. De concurrentie was ook erg pittig. Zo was er Clibs, een Junior Company die sleutelhangers maakt waarmee je blikjes drinken kan afsluiten (om te voorkomen dat er wespen ingaan, of dat je gedrogeerd wordt op een festival). Clibs had al 1600 euro winst gemaakt en verkopen gedaan door heel Europa. Zij wonnen dan ook de eerste prijs havo/vwo. Het was een spannende strijd, voor alle deelnemers, want het algemene niveau lag érg hoog. Helaas dus geen prijs voor de Campus VO Eemsdelta, wél veel complimenten. De jury was onder de indruk van het haar van de leerlingen ná gebruik van Glam & Glow: "het is echt ongelooflijk zacht!" Ook vond de jury de pitch van Memorabel een "te gekke presentatie." 

 

Groepsfoto van de 2 junior companies en docenten


Positief gevoel op de terugreis

En toen was het alweer tijd voor de terugreis. "Je bereidt je voor op dat moment en dan is het ineens zo snel voorbij," verzuchtten de leerlingen. We waren Utrecht nog niet uit, toen Rosalie al met docent Dorien aan het brainstormen was over de correcte inhoud van een voetnoot voor de website. Docent Ben de Vries haakte al gauw aan en had ook tips hiervoor

("Formulier voor herroeping, dat moet je dus doen"). Tijdens de dag in de Jaarbeurs had hij staan glunderen: "Zie je dat? Het groepje was bijna uit elkaar gevallen in een eerder stadium. Nu doen ze een handclap met z'n allen!" Sylvia Hartjes vond dat het dankzij de inzet van de leerlingen een succes was. “Ze brengen een goede sfeer mee, zijn positief ingesteld en máken er wat van. Dat er dit jaar geen prijzen zijn gevallen is jammer, maar ze zijn niet in teleurstelling blijven hangen en toch wel positief doorgegaan," meende Sylvia. Dat bleek: tijdens de terugreis was er een gezellige sfeer in de bus en werd er zelfs gezongen. Wat hebben de leerlingen deze dag geleerd? Daar moesten ze even over nadenken. "We hebben al heel veel geleerd tijdens de vorige events, maar hierbij kwam alles eigenlijk samen: het pitchen, de markt," aldus de leerlingen. In het algemeen heeft het ondernemen hen veel gebracht: samenwerken, presenteren, hoe verkoop je iets? "Na de pitchbattle in de Euroborg ben ik niet bang meer om voor een groep te staan," zei Luna. Het geeft ook energie als je iets verkoopt - Glam & Glow had nog 2 verkopen gedaan op de markt in Utrecht! Unaniem zijn alle leerlingen enthousiast over het ondernemen, en deze dag is er met recht een die in de Memorabel-pot mag! 


Nieuwsbericht geschreven door: Pamela Wolters

 

Vereniging Kansrijke Groningers

Het 'Programma Ondernemen' van Kansrijke Groningers maakt onderdeel uit van een viertal programmalijnen (ICT & techniek/ondernemen/talent, loopbaan & ambitie/werk in de regio) die gedurende een hele schoolgeneratie worden aangeboden. Met de opgedane kennis, vaardigheden en ervaring bij leerkrachten/ docenten kunnen deze onderdelen opgenomen worden in de reguliere programma's van de scholen. Ultiem doel is dat alle 17.500 leerlingen uit de regio 100% kansrijk zijn op de arbeidsmarkt. Het 'Programma Ondernemen' wordt mogelijk gemaakt met middelen van het Nationaal Programma Groningen, gemeente Het Hogeland, gemeente Eemsdelta, gemeente Midden-Groningen en gemeente Groningen.

Meer weten over het programma Ondernemen en de andere programma's van Kansrijke Groningers? Kijk op www.kansrijkegroningers.nl


 


 

 

68 weergaven
bottom of page