8 juli 2020
Harrie Zwiers is docent aan het Rudolph Pabus Cleveringa Lyceum in Appingedam. Hij geeft les in Wiskunde en Scheikunde en is trajectcoördinator Digitale Geletterdheid. De school neemt deel aan het ICT-onderwijsproject, waarbij leerlingen en docenten in Noord- en Midden-Groningen een voorsprong krijgen in digitale geletterdheid.
Hoe was de overgang van fysiek onderwijs naar online onderwijs? Harrie vertelt over zijn ervaringen.
‘In verband met de coronamaatregelen moest de school heel plotseling dicht. De eerste week was hectisch: mijn collega’s en ik moesten snel schakelen. Samen kregen we het voor elkaar om binnen een week het online onderwijs op onze school in te richten. Via de elektronische leeromgeving van onze school stuurden we de leerlingen berichten en we publiceerden het lesrooster en bereikbaarheidsrooster per week.’
Bewust interactiemomenten inbouwen
‘Ik gaf les via Microsoft Teams. Ik heb tijdens deze periode een tekentablet aangeschaft, zodat ik met een online tekenprogramma lesstof met behulp van tekeningen kon ondersteunen. Met Microsoft Teams kan ik mijn scherm delen met de klas, dat werkt prima. Ook liet ik regelmatig Powerpoint sheets zien om mijn verhaal verder toe te lichten aan de leerlingen.
Ik vond het online lesgeven lastig, omdat er bijna geen interactie mogelijk is. Als docent zie ik namelijk niks, de leerlingen hebben hun camera’s uitstaan. Ik kan dan ook niet zien of ze mijn verhaal begrijpen. Ik probeerde toch wat interactie te in te bouwen door heel gericht aan een leerling een vraag te stellen.’
Passende alternatieve opdrachten voor onderwijs op afstand ‘Voor het vak Scheikunde maken we gebruik van een digitale lesmethode. Ideaal in deze periode. Het is erg prettig dat ik met dit programma precies kan zien wat welke leerling heeft gezien en gemaakt. Ik kan zelfs inzien hoe lang een leerling een bepaald filmpje heeft bekeken. Voordat de school moest sluiten, waren we in groepen bezig met opdrachten van het ICT-onderwijsproject. Hier ben ik mee gestopt, omdat de leerlingen elkaar tijdens de lockdown niet konden opzoeken om er samen aan te werken. Voordat ik zelf een vervangende opdracht kon bedenken, kwamen er op het platform van het ICT-onderwijsproject al challenges online. Dit was een ideale oplossing voor onderwijs op afstand. De leerlingen uit mijn klassen hebben wekelijks een challenge afgerond. Ze leerden onder andere hoe ze video’s kunnen bewerken en betrouwbare informatie kunnen opzoeken.’
Docenten en leerlingen vergroten hun digitale én onderzoeksvaardigheden ‘Tijdens de lockdown hebben de leerlingen veel profijt gehad van tools die ze hebben leren kennen met het ICT-onderwijsproject. Ze konden bijvoorbeeld samenwerken in een document die ze hadden opgeslagen in de cloud. En ze hebben regelmatig informatie opgezocht via Google, waarbij ze in de gaten hielden of de bron wel betrouwbaar was. Via tutorials op YouTube heb ik zelf veel geleerd over de mogelijkheden van Microsoft Teams en ook over het online tekenprogramma, waarmee ik mijn online lessen ondersteunde. Binnen het ICT-onderwijsproject leren leerlingen en docenten de basis van digitale tools en het internet. En minstens zo belangrijk: je leert om zelf op onderzoek uit te gaan en (online) verder te leren.’
Kansrijke Groningers en het ICT-project
Project ICT is het grootste project op het gebied van Digitale Geletterdheid in Nederland. Het project wordt uitgevoerd door Basicly, in opdracht van Kansrijke Groningers met middelen van de Economic Board Groningen, de gemeenten in de aardbevingsregio en de provincie Groningen. Het doel van Kansrijke Groningers is: toekomstproof onderwijs en een goede aansluiting op de (toekomstige) arbeidsmarkt.
Comments