top of page

Bekijk nu de AFTERMOVIE van: Jonge ondernemers slepen startkapitaal binnen tijdens Dragon’s den

Appingedam 20-01-2023


En daar dromden de jonge ondernemers de sportkantine binnen, netter gekleed dan normaal. Hun focus was op de pitch, die maximaal twee minuten mocht duren. Het doel: startkapitaal binnen harken. Dinsdag 20 december 2022 stond Dragon’s den op het programma. Vier juryleden waren bereid de presentaties te beoordelen, de pitchers te bevragen en het startkapitaal toe te wijzen.


Bekijk nu de AFTERMOVIE:

De video is gemaakt door Johan Herder van Eleven Monkeys


De jury stelde zich eerst voor: online marketeer Gert de Groot (LandstraDeGroot), oud-leerling en horecatijger Jos Bosma (Hotel Restaurant De Boegschroef), financiële adviseur Natasja Loer (Schildersbedrijf Loer) en programmamanager Annelot Wagenaar van Kansrijke Groningers.


Daarna nestelden ze zich op de comfortabele banken, om te luisteren naar de plannen van de companies. De voorbereiding van de pitch was teamwork, voor de uitvoering werden de beste praatjesmakers de arena ingestuurd. Videograaf Johan Herder van Eleven Monkeys en Luuk Sporrel van het Dagblad van het Noorden legden de bijeenkomst vast.


En zo pakten tien junior companies het podium: Allesschrift, Cups&Co, DecoratieLab, DuoBottle, Flamerous, Happy Games, Plan Bee, Top-Sock, Totelly different en Zuumz. De jury was enthousiast en stelde verrassende vragen. Ook waren er nuttige adviezen:

Bijvoorbeeld over het ´Allesschrift´ voor vier schoolvakken tegelijk: maak het unieker zodat het op meer dan je eigen school een succes kan worden. En kunnen jullie die mokken met gepersonaliseerd opschrift in meerdere formaten maken? Unieke 3D-geprinte huisdecoraties op bestelling maken klinkt goed, maar hoe gaan jullie de doelgroep benaderen? Een thermosfles die niet lekt, voor warm en koud, zonder smaakverlies, is die er al en gaan jullie die inkopen of laten produceren?

De jury was ronduit enthousiast over de homemade kaars met een geheime gepersonaliseerde boodschap, die tevoorschijn komt halverwege de brandduur. Kan die doelgroep van tienermeiden niet wat breder? Over het houten bordspel - gemaakt met een lasercutter op school: maak zichtbaar en beleefbaar hoe die minigames en challenges er uit zien. De jongens van Top-Sock droegen zelf saaie effen sokken, maar hoe gaan jullie klanten afsnoepen van concurrent Happy-Socks?

Over hét duurzame alternatief voor aluminiumfolie van de jonge ondernemers van Plan Bee die zelf bijenwasdoekjes gaan maken was de jury zeer te spreken. Herbruikbaar, origineel, duurzaam met potentie maar dit product verdient echt wel een hogere verkoopprijs. De lokale ondernemers waardeerden de regionale focus van de tote-bags - met vakjes en haakjes - gemaakt van duurzaam geproduceerde lokale hennep en in elkaar gezet door mensen van Fivelingo die daarmee hun afstand tot de arbeidsmarkt overbruggen.

Tot slot suggereerde de jury Zuumz om naast het verhuren of verkopen van powerbanks - om telefoons met energiehonger te stillen - ook na te denken over abonnementsvormen, en je niet alleen op schoolpubliek te richten.




Na lang beraad maakte de jury de verdeling van het startkapitaal bekend: 2x €100 voor Allesschrift en Zuums, 3x €125 voor Happy Games, Top-Sock en Cups&Co en 2x €150 voor DuoBottle en DecoratieLab.




De jury beloonde de in eigen beheer gemaakte producten van Flamerous, Plan-Bee en Totelly different elk met een investeringsbedrag van €200. De drie winnaars werden geroemd om hun originaliteit, focus op duurzaamheid, regionale impact en verkooppotentie.

Deze Dragon’s den was een geslaagde oefening voor de regionale pitch-battle, die eind januari in de Euroborg plaatsvindt. In de voorbereiding daarop komen de lokale ondernemers nog een dinsdagochtend langs om de teams te coachen op weg naar een nog betere pitch. De betrokken docenten zijn: George Dekkinga, Sylvia Hartjes, Dorien Meijer en Ben de Vries. Dit nieuwsbericht is geschreven door docent Ben de Vries.


Vereniging Kansrijke Groningers

Het 'Programma Ondernemen' van Kansrijke Groningers maakt onderdeel uit van een viertal programmalijnen (ICT & techniek/ondernemen/talent, loopbaan & ambitie/werk in de regio) die gedurende een hele schoolgeneratie worden aangeboden. Met de opgedane kennis, vaardigheden en ervaring bij leerkrachten/ docenten kunnen deze onderdelen opgenomen worden in de reguliere programma’s van de scholen. Ultiem doel is dat alle 17.500 leerlingen uit de regio 100% kansrijk zijn op de arbeidsmarkt.


Het ‘Programma Ondernemen’ wordt mogelijk gemaakt met middelen van het Nationaal Programma Groningen.


39 weergaven
bottom of page